Show simple item record

dc.contributor.authorThue, Asgeir
dc.date.accessioned2006-08-15T09:50:46Z
dc.date.available2006-08-15T09:50:46Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/167541
dc.description.abstractBakgrunn: Dagspressen har hatt flere oppslag om variasjon i bensinpris til forbruker de siste årene. Likevel foreligger det få undersøkelser om mulige årsaker til denne variasjonen, og om prisen varierer systematisk. Metode: Innsamling av daglige prisdata fra tre bensinstasjoner i Bergen (Statoil og Shell) over 5 måneder, supplert med spørreskjema til bensinkunder og prisdata fra en stasjon i Bærum for en kortere periode. Som teoretisk forklaringsgrunnlag for prisvariasjon ble det brukt Edgeworth-sykluser, volalitet i produksjonskostnader, etterspørsel og prisdiskriminering. Resultater: Bensinprisen ser ut til å variere systematisk med høyest pris mandager og lavest pris i helger. Spørreskjemaundersøkelsen viser at de fleste kunder ikke er prisfølsomme forbrukere. Konklusjon: Prismønsteret for bensin til norske forbrukere forklares best ved dynamisk (intertemporal) prisdiskriminering. Produksjonskostnadene bestemmer bare den høyeste prisen, altså mandagsprisen.en
dc.format.extent426209 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectøkonomisk politikk og offentlig organiseringen
dc.subjecten
dc.titleHva styrer bensinprisene til forbruker?en
dc.typeMaster thesisen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record