Revenue Management
Abstract
Denne oppgaven gjør rede for revenue management innen hotellindustrien. Hovedformålet i
oppgaven er å se på forskjeller i lønnsomhet ved bruk av ulike metoder for å avgjøre om hotellet
skal akseptere en forespørsel for en prisklasse eller ikke. Metodene jeg har sett på er EMSRa,
EMSRb og dynamisk programmering. For å kunne vurdere lønnsomheten til de ulike metodene,
har jeg laget et dataprogram i Java. Dette programmet stipulerer en tilfeldig etterspørsel ut i fra
den forventede etterspørselen til hotellet, og regner ut lønnsomheten til de forskjellige metodene
med den stipulerte etterspørselen. Jeg har tatt utgangspunkt i et imaginært flyplasshotell, for å
kunne vurdere lønnsomheten til de ulike metodene. Jeg går ut fra at hotellet kun mottar
forespørsler for overnattinger på 1 natt. Dette er en akseptabel forutsetning, ettersom de fleste
forespørsler på et flyplasshotell er for en natt. For mer om dette, se Ben Vinod.
I mangel på konkret informasjon om etterspørselsmønsteret til hotellet, har jeg istedetfor tenkt ut
en forventet etterspørsel i denne oppgaven. Den forventede etterspørselen har jeg kommet frem
til ved hjelp av informasjon jeg har fått av Line Akerlind (Thon) og Tomm Caspersen (Rica).
I denne oppgaven er det ikke tatt hensyn til overbooking. Overbooking er når hotellene leier ut
flere rom enn de har. Dette gjøres fordi hotellet regner med at det kommer inn avbestillinger eller
at noen ikke møter opp. Ved å ikke overbooke risikerer hotellet å ha tomme rom som kunne ha
vært leid ut til andre kunder. Møter det flere kunder opp enn det er rom til på hotellet (på grunn
av overbooking) blir en nødt til å avvise noen eller finne alternativ overnatting. Å finne rett
overbookingsnivå er derfor en balansegang mellom kostnaden av å ha tomme rom som kunne ha
vært leid ut, mot kostnaden av å måte avvise kunder som har bestilt rom. Jeg har altså gått ut fra
at hotellet ikke får avbestillinger og at alle som har bestilt rom bruker det.
Tiden mellom hver forespørsel etter å leie rom, forutsetter jeg at kan beskrives av en poisson
prosess. Det blir ikke tatt hensyn til muligheten for trade up. Trade up vil si at kunden som ønsker
å leie rom, leier et dyrere rom når hotellet er utsolgt for den prisklassen kunden ønsker. Det blir
ikke tatt hensyn til at kunden kanskje leier rom på en annen dag hvis hotellet er fullt.
Det blir også gått ut fra at de som bestiller rom kun bestiller ett rom, og det blir dermed sett vekk
fra bedrifter som bestiller flere rom i forbindelse med konferanser og feriereisende som bestiller
flere rom.