• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Revenue Management

Larsen, Bjørn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Larsen Bjorn 2007.pdf (472.9Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/167821
Utgivelsesdato
2007
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [3748]
Sammendrag
Denne oppgaven gjør rede for revenue management innen hotellindustrien. Hovedformålet i

oppgaven er å se på forskjeller i lønnsomhet ved bruk av ulike metoder for å avgjøre om hotellet

skal akseptere en forespørsel for en prisklasse eller ikke. Metodene jeg har sett på er EMSRa,

EMSRb og dynamisk programmering. For å kunne vurdere lønnsomheten til de ulike metodene,

har jeg laget et dataprogram i Java. Dette programmet stipulerer en tilfeldig etterspørsel ut i fra

den forventede etterspørselen til hotellet, og regner ut lønnsomheten til de forskjellige metodene

med den stipulerte etterspørselen. Jeg har tatt utgangspunkt i et imaginært flyplasshotell, for å

kunne vurdere lønnsomheten til de ulike metodene. Jeg går ut fra at hotellet kun mottar

forespørsler for overnattinger på 1 natt. Dette er en akseptabel forutsetning, ettersom de fleste

forespørsler på et flyplasshotell er for en natt. For mer om dette, se Ben Vinod.

I mangel på konkret informasjon om etterspørselsmønsteret til hotellet, har jeg istedetfor tenkt ut

en forventet etterspørsel i denne oppgaven. Den forventede etterspørselen har jeg kommet frem

til ved hjelp av informasjon jeg har fått av Line Akerlind (Thon) og Tomm Caspersen (Rica).

I denne oppgaven er det ikke tatt hensyn til overbooking. Overbooking er når hotellene leier ut

flere rom enn de har. Dette gjøres fordi hotellet regner med at det kommer inn avbestillinger eller

at noen ikke møter opp. Ved å ikke overbooke risikerer hotellet å ha tomme rom som kunne ha

vært leid ut til andre kunder. Møter det flere kunder opp enn det er rom til på hotellet (på grunn

av overbooking) blir en nødt til å avvise noen eller finne alternativ overnatting. Å finne rett

overbookingsnivå er derfor en balansegang mellom kostnaden av å ha tomme rom som kunne ha

vært leid ut, mot kostnaden av å måte avvise kunder som har bestilt rom. Jeg har altså gått ut fra

at hotellet ikke får avbestillinger og at alle som har bestilt rom bruker det.

Tiden mellom hver forespørsel etter å leie rom, forutsetter jeg at kan beskrives av en poisson

prosess. Det blir ikke tatt hensyn til muligheten for trade up. Trade up vil si at kunden som ønsker

å leie rom, leier et dyrere rom når hotellet er utsolgt for den prisklassen kunden ønsker. Det blir

ikke tatt hensyn til at kunden kanskje leier rom på en annen dag hvis hotellet er fullt.

Det blir også gått ut fra at de som bestiller rom kun bestiller ett rom, og det blir dermed sett vekk

fra bedrifter som bestiller flere rom i forbindelse med konferanser og feriereisende som bestiller

flere rom.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit