Dagsaviser og gratisaviser : konkurranse i tosidige markeder
Abstract
Eksplosjonen i antall gratisaviser er et tegn på en utvikling som snart kan komme til å gjøre
seg bemerket i det norske avismarkedet. Gratisavisene stjeler annonsører fra dagsavisene, som
opplever økt konkurranse både i markedet for lesere og annonsører.
Denne utredningen tar sikte på å studere konkurransen mellom dagsaviser og gratisaviser i lys
av økonomisk teori. I den første delen presenteres dagens situasjon og aktørene som opererer i
markedet jeg har tatt utgangspunkt i.
Videre følger en presentasjon av medieøkonomisk teori rundt tosidige markeder, der det gis et
innblikk i egenskaper og mekanismer som kjennetegner og preger slike markeder.
Utredningens andre del er en analysedel og begynner med en modellpresentasjon der to
sentrale faktorer trekkes frem og diskuteres. Inntektsfordelinger og annonsevolum danner
hovedfokus for selve analysen, og gjennomgås i detalj før oppgaven avsluttes med
konklusjoner og forslag til fremtidige undersøkelser.