Strategisk lønnsomhetsanalyse av avisbransjen og papiravisen : hva koster det Bergens Tidende å være tilgjengelig utenfor kjernemarkedet?
Abstract
Denne utredningen handler om avisbransjen og papiravisen. I første del av oppgaven blir
bransjen analysert ut fra et strategisk lønnsomhetsperspektiv. Jeg ser på utviklingen over tid,
hvilke omgivelser bransjen opererer i, og muligheter og trusler i bransjen. På bakgrunn av
analysen konkluderer jeg med at papiravisen vil møte store utfordringer i fremtiden. Substitutter
og samfunnsmessige endringer gjør lønnsomhetspotensialet svært begrenset.
I del to av oppgaven blir Bergens Tidende brukt som case-bedrift. Deres avis er en regionsavis
med kjernemarked på Vestlandet. 10 prosent av opplaget selges i løssalg, og bedriften har en
bevisst strategi om å være tilgjengelig over hele Norge. Aviser sendes derfor daglig med fly og
post til forhandlere på andre kanter av landet. Dette er en svært dyr distribusjonsmetode, og
inntektene er små. Ved hjelp av kundelønnsomhetsteori kommer jeg frem til at kun 2 av de 54
forhandlerne i mine analyser er lønnsomme. Totalt koster det bedriften i overkant av 1,1
millioner kroner årlig å være tilgjengelig utenfor kjernemarkedet. Dette er ingen stor kostnad for
et selskap med svært solid økonomi, men slike analyser er nyttige for å kunne ta bevisste
beslutninger.