Prising i praksis : en empirisk undersøkelse av prising i norsk industri
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168147Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4372]
Sammendrag
Utredningen ser på prisingspraksis som finnes i norsk industri. Først har vi gjennomgått ulik
teori innenfor prisingsfeltet. Vi har sett på ulike metoder innenfor kostpluss prising,
markedsbasert prising og marginalteori. I tillegg har vi sett på ulike faktorer og situasjoner
ved bedriften, som kan påvirke hvilken pris en bedrift kan ta.
For å finne ut hvilke metoder norske industribedrifter bruker, har vi sendt ut et spørreskjema
per e-post. Vi fikk 336 svar på undersøkelsen.
Vi har oppsummert og analysert resultatet i analysedelen. Generell prisingspraksis er kartlagt i
den første delen av analysen. Resultatene tyder på at det fortsatt er en sterk dominans av
kostplussmetoder i norsk industri, der særlig bidragsmetoden blir brukt i utstrakt grad.
Selvkostmetoden er også en forholdsvis mye brukt prisingsmetode i norsk industri.
Markedsbaserte prisingsmetoder ser likevel ut til å bli brukt i større grad nå enn tidligere,
sammenlignet med tidligere empiriske undersøkelser. To av situasjonsfaktorene til bedriftene
har også signifikant samsvar med valg av hovedprisingsmetode.