Marginer og prisendringer i det norske drivstoffmarkedet : estimering innenfor ett rammeverk av margin- og feiljusteringsmodeller
Abstract
Utredningen omhandler det norske drivstoffmarkedet og inneholder økonometriske analyser av marginer på bensin og diesel, samt økonometriske analyser av hvordan kostnadsendringer fører til endringer i detaljprisen på drivstoff. Utredningen presenterer også relevant teori knyttet til de økonometriske modellene. I perioden 28. januar til 21. juli 2008 gikk veiledende pris på diesel fra å være billigere til å bli dyrere enn veiledende pris på bensin. Ved blant annet å estimere marginmodeller for bensin og diesel har jeg undersøkt om endringen i prismønsteret har resultert i høyere margin på diesel for oljeselskapene. Jeg finner at den realiserte marginen for bensin har falt over perioden samtidig som det ikke er noen signifikant endring i den realiserte marginen på diesel. Årsaken til det endrede prismønsteret skyldes trolig endrede kostnader. Ved å estimere feiljusteringsmodeller har jeg blant annet funnet at oljeselskapene reagerer raskere i prissettingen på økte kostnader sammenlignet med reduserte kostnader i markedet for bensin. I markedet for diesel er resultatene noe spesielle og indikerer at oljeselskapene reagerer raskere på kostnadsreduksjoner sammenlignet med kostnadsøkninger.