Effekter av krisekommunikasjon for omdømmet : en casestudie av Gilde under E.coli-krisen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/168907Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet med denne masterutredningen er å få en dypere forståelse for hva som kan
karakteriseres som god krisekommunikasjon, samt hvilken virkning krisekommunikasjon kan
ha på en virksomhets omdømme under og etter en krise.
Utredningen benytter to hovedteorier om krisekommunikasjon; Benoits image repair
strategy og Coombs teori om situasjonsbestemt krisekommunikasjon (SCCT). Det trekkes også inn generell teori om omdømme og tillit.
Utredningen gjennomføres som en casestudie av Gildes krisekommunikasjon under e.coli-krisen i 2006. Analyse av krisekommunikasjonen foretas gjennom kvalitativ innholdsanalyse
av kriseperiodens nyhetsartikler, mens diskusjonen av omdømmeeffekter benytter
sekundærdata fra omdømmeundersøkelser og rapporter. Stakeholdere er avgrenset til
forbrukere og media.
Vi argumenterer for at Gildes krisekommunikasjon i stor grad bidro til å gjøre Gildes omdømmefall kortvarig. Utredningen avsluttes med implikasjoner og forslag til videre forskning.