Opera Software : Årsaken til forskjeller i markedsandeler på mobil og desktop : en casestudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169063Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Formålet med denne masterutredningen har vært å kartlegge årsaksforklaringer til forskjellen
i markedsandeler. Vi har valgt å fokusere på IT- og Telekombransjen, og har tatt
utgangspunkt i nettleserselskapet Opera Software i vår studie hvor vi fokuserer på selskapets
markedsandeler på desktop- og mobilplattformen. Vi har sett på bakenforliggende faktorer fra
de utvalgte teoriene; samarbeid, forretningsmodeller og førstestegsfordeler, for å kunne belyse
årsaksforklaringer bak forskjellene vi studerer. Utredingen har tatt utgangspunkt i en
forklarende casestudie hvor vi har valgt en deduktiv tilnærming ved å undersøke om
tilgjengelig litteratur stemmer overens med den kvalitative studien som vi har gjennomført.
Vår kvalitative studie ble foretatt gjennom dybdeintervjuer med utvalgte ledere i Opera
Software og Telenor.
Utredningens funn indikerer at førstestegsfordeler, partnerbidrag og inntektsmodell har hatt
sterkest innvirkning på forskjellen i Operas markedsandeler. Læringskurveeffektene Opera
har opparbeidet seg i desktopmarkedet, både i form av teknologi- og markedskunnskap, har
muliggjort fordeler for Opera på mobilsiden. Førstestegsfordelene har også medvirket til
inngangsbarrierer for potensielle inntrengere, samt tiltrukket strategiske samarbeidspartnere,
og derav også gunstige avtaler med operatører og håndsettprodusenter. I tillegg viste Opera
stor risikovillighet da de gjorde inntredenen på mobilmarkedet, hvilket har vært avgjørende
for den markedsandelen og posisjonen de besitter i dag.
Vår drøfting av relasjonene mellom våre antatte variablers innvirkning på markedsandeler er
av verdi for Operas ansatte og deres berørte interessenter, og da hovedsakelig kunder og
brukere. Våre funn kan ha viktige implikasjoner for Opera Software fordi de skaper bevissthet
rundt hvilke faktorer som kan være av betydelig karakter for selskapets markedsandeler, noe
som kan være av betydning når fremtidsrettede strategier skal planlegges.