Signaleffekt ved annonsering av banklånopptak : en studie på norske selskaper
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169151Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4491]
Sammendrag
Denne utredningen tar for seg signaleffekten i markedet når norske børsnoterte selskaper
annonserer opptak av banklån. Tidligere studier på amerikanske selskaper har påvist en slik
signaleffekt, målt ved anormal avkastning for selskapets aksjekurs ved annonsering. Det er
flere årsaker til at en signaleffekt kan oppstå, men sentralt for de fleste av disse er bankenes
funksjon i forhold til å redusere asymmetrisk informasjon mellom selskapet og markedet. Vi
gjennomfører en begivenhetsstudie på selskaper notert på Oslo Børs i tidsperioden 1988-2007
for å se om det eksisterer en signaleffekt for norske selskaper ved annonsering av
banklånopptak, og om en eventuell signaleffekt er spesielt knyttet til bestemte tidsperioder,
lånetyper eller karakteristika ved låntaker. Vi finner indikasjoner på at det eksisterer en svak
signaleffekt under visse forhold, men disse resultatene er vage og ikke like tydelige som
resultatene fra studiene gjennomført på amerikanske selskaper.