En stokastisk tre-faktor modell for fraktmarkedet innenfor bulk shipping
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/169445Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
I denne oppgaven har vi koblet sammen en stokastisk modell av fraktmarkedet
innenfor bulk shipping, med en fundamental modell av endring i tilbudskurven over
tid. Problemet med tidligere stokastiske modeller har vært at de utelukker all
informasjon som ikke er inkludert i historiske tidsserier for spot fraktrater. Dermed
ignorerer man informasjon vedrørende tilbudssiden av markedet som trolig vil ha
påvirkning på fraktratedynamikken videre. Gjennom å sette spot fraktrater ut i fra
marginalkostnaden til det minst effektive skipet i flåten til enhver tid, har vi klart å
inkludere endring av tilbudskurven i prosessen. Endring i skipene sin
marginalkostnaden antas å være en funksjon av utviklingen i bunkerspris og
effektivitetsøkningen til flåten over tid.
Ved hjelp av modellen har vi undersøkt hvorvidt det lønner seg for skipsreder å
investere i et skip som bruker mindre drivstoff, relativt til et annet skip med større
drivstoffbehov. Det førstnevnte skipet innebærer en merinvestering. Vi finner at det er
stor sannsynlighet for at det er lønnsomt å betale mer for et skip som bruker mindre
drivstoff. Konklusjonen er imidlertid svært sensitiv for utviklingen i drivstoffprisene og
farten skipet operer på.