Insentiver til investering i fornybar kraft : Strategiske vurderinger av store kraftprodusenter
Abstract
Denne utredningen tar sikte på å avdekke sentrale faktorer som påvirker insentivene til å
investere i fornybar kraft, samt undersøke hvilke strategiske vurderinger store norske
kraftprodusenter gjør i denne forbindelse. Temaet for oppgaven aktualiseres av den
nyopprettede sertifikatordningen, som er en følge av at myndighetene har bestemt at en viss
andel fornybar kraft skal bygges ut.
Vi har avdekket at kraftprisen er den viktigste faktoren som påvirker insentivet til
investeringer i fornybar kraft. Vi har også sett at det forventes at utbygging av nye prosjekter
vil medføre en redusert kraftpris. Dette gjør at investeringsinsentivene ikke er helt klare. Vi
har imidlertid funnet indikasjoner på at de store kraftprodusentene tenker strategisk rundt
kraftprisen. Oppgaven viser at strategisk atferd gjennom utøvelse av markedsmakt kan
påvirke kraftprisen til store aktørers fordel, slik at de likevel vil ønske å foreta investeringer i
fornybar kraft.