Verdsettelse av Hurtigruten ASA
Abstract
Denne masterutredningen er en fundamental verdsettelse av konsernet Hurtigruten ASA.
Verdsettelsen er utført ved bruk av en toperioders DCF1-modell, hvor jeg diskonterer den frie
kontantstrømmen til drift ved bruk avkastningskravet til totalkapitalen. Som grunnlag for
verdsettelsen har jeg utført både strategiske og regnskapsmessige analyser. I arbeidet med de
strategiske analysene har jeg benyttet verktøy som ser på henholdsvis eksterne og interne
forhold for selskapet. For de eksterne analysene, har jeg blant annet brukt et verktøy hvor man
vurderer politiske, økonomiske, sosiale, teknologiske, miljømessige og juridiske faktorer
(PESTEL). I tillegg har jeg benyttet verktøyet Porters fem krefter, hvor man vurderer man
ulike eksterne trusler som sammen fører til et totalt trusselnivå i bransjen. Til den interne
analysen har jeg foretatt en vurdering av selskapets strategiske ressurser, hvor jeg tester for
om de er sjeldne, viktige, ikke-imiterbare, mobiliserbare (om ressursen kan bidra til å skape
økonomisk verdi) og approprierbare (hvorvidt den økonomiske verdien tilfaller selskapet),
også kjent som SVIMA-analyse. Jeg har videre foretatt en regnskapsanalyse hvor jeg har
vurdert selskapets likviditet, soliditet og lønnsomhet, oppsummert i en syntetisk rating
(kredittvurdering). Som avkastningskrav til totalkapitalen har jeg kalkulert Weighted Average
Cost of Capital, WACC. Alle analyser og beregninger er basert på offentlig tilgjengelig
informasjon.
For å finne virksomhetsverdien av selskapet har jeg budsjettert og diskontert kontantstrømmer
for de neste fem årene i tre forskjellige scenario: et optimistisk, et forventet og et pessimistisk.
De diskonterte kontantstrømmene til scenarioene er vektet, samlet i én verdi som
representerer den første (eksplisitte) perioden i modellen. Denne verdien legges til en
terminalverdi, som brukes som en evig verdi i den andre (implisitte) perioden. Etter å ha
justert for finansielle eiendeler og gjeld, har jeg funnet egenkapitalverdien av konsernet, som
er 5508 MNOK Denne er fordelt på antall aksjer i selskapet, som pr juni 2012 er 420 259
163. Det gir en verdi pr aksje på 13 NOK.
På Oslo børs er Hurtigruten ASA pr 18.juni 2012 priset til 3,60 kr (pålydende verdi er NOK
1,00). Basert på resultatene i denne verdsettelsen kan det da se ut som at konsernet er
underpriset i markedet, og jeg anbefaler kjøp. Jeg vil imidlertid poengtere at resultatet har vist
seg følsomt for endringer i nøkkeltall, noe som jeg vil diskutere nærmere i en
sensitivitetsanalyse på slutten av denne oppgaven. Jeg vil også kommentere oppgavens
styrker og svakheter og hvilke implikasjoner det har for gyldigheten av resultatene.