• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lønnsomhet ved investering i moderne langdistansefly for bruk på en rute mellom Norge og New York : en analyse av oligopolkonkurranse i langdistansemarkedet

Hetland, Herman
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hetland_2012.pdf (4.089Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/169997
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
Bransjen og markedet for lavprisselskaper ser ut til å være i utvikling. Flere selskaper beveger seg

mot å bli mer komplette og dermed føre en mer helhetlig forretningsmodell tilsvarende

nettverksmodellen. Selskapene opplever også mettede kortdistanse-markeder og må se seg rundt

etter muligheter for vekst. Norwegian Air Shuttle som i dag kun betjener kort- og mellomdistanse

har per 15. Juni 2012 åtte moderne Boeing 787-800 langdistansefly i vente. Tre av disse flyene er

kjøpt av Boeing, mens fem skal leases. Dette har ledet meg frem til problemstillingen min: Er det

lønnsomt å for Norwegian å investere i Boeing 787 for benyttelse på en direkterute mellom Norge

og New York?

Jeg diskuterer de kostnadsfordelene Norwegian i dag nyter som et lavprisselskap og at de

vanskelig lar seg overføre til langdistanse. I sammenheng med mettede kortdistansemarkedet kan

satsingen deres vise seg å være mer av nødvendighet enn av ønske. Planen til Norwegian er å sette

inn fly mellom Norge og New York og dermed tre inn i en oligopolkonkurranse med i dag seks

større aktører. Jeg presenterer derfor dette markedet med tilhørende informasjon som passasjertall,

priser og informasjon om tilbyderne.

Markedet består av to segmenter med ett produkt i hvert segment. Jeg diskuterer produktet og

hvorfor de innad i segmentene kan anses å være homogene, samt at eneste kilder til differensiering

er direkteflygning i forhold til indirekte flygning samt tilslutningsmuligheter for passasjerene.

Jeg modellerer så først det indirekte markedet med seks aktører og deretter det direkte markedet

med to aktører, før Norwegians inntreden. Til slutt introduserer jeg Norwegian i markedet.

Underveis endrer jeg på ulike forutsetninger om priselastisiteter samt analyserer dynamikken i

markedet som følge av eksogene sjokk både før og etter at Norwegian etablerer seg. Jeg vier også

tid til å se på hvordan utviklingen kan bli i markedet de nærmeste 10-15 år. Til slutt setter jeg opp

en kontantstrømanalyse og beregner Norwegians forventede kontantstrøm ut fra ulike

forutsetninger.

Analysen viser og at Norwegian sin satsing på langdistanse er lønnsom, men at dette hviler på om

Norwegian vil være i stand til å tilby passasjerene sine tilslutning/transfer fra New York. Analysen

viser også at lønnsomheten i investeringen avhenger av om Norwegian klarer å skape en

tilbudseffekt ved etablering, kombinert med overføring av kostnadsfordeler de i dag har.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit