Lønnsomhet ved investering i moderne langdistansefly for bruk på en rute mellom Norge og New York : en analyse av oligopolkonkurranse i langdistansemarkedet
Abstract
Bransjen og markedet for lavprisselskaper ser ut til å være i utvikling. Flere selskaper beveger seg
mot å bli mer komplette og dermed føre en mer helhetlig forretningsmodell tilsvarende
nettverksmodellen. Selskapene opplever også mettede kortdistanse-markeder og må se seg rundt
etter muligheter for vekst. Norwegian Air Shuttle som i dag kun betjener kort- og mellomdistanse
har per 15. Juni 2012 åtte moderne Boeing 787-800 langdistansefly i vente. Tre av disse flyene er
kjøpt av Boeing, mens fem skal leases. Dette har ledet meg frem til problemstillingen min: Er det
lønnsomt å for Norwegian å investere i Boeing 787 for benyttelse på en direkterute mellom Norge
og New York?
Jeg diskuterer de kostnadsfordelene Norwegian i dag nyter som et lavprisselskap og at de
vanskelig lar seg overføre til langdistanse. I sammenheng med mettede kortdistansemarkedet kan
satsingen deres vise seg å være mer av nødvendighet enn av ønske. Planen til Norwegian er å sette
inn fly mellom Norge og New York og dermed tre inn i en oligopolkonkurranse med i dag seks
større aktører. Jeg presenterer derfor dette markedet med tilhørende informasjon som passasjertall,
priser og informasjon om tilbyderne.
Markedet består av to segmenter med ett produkt i hvert segment. Jeg diskuterer produktet og
hvorfor de innad i segmentene kan anses å være homogene, samt at eneste kilder til differensiering
er direkteflygning i forhold til indirekte flygning samt tilslutningsmuligheter for passasjerene.
Jeg modellerer så først det indirekte markedet med seks aktører og deretter det direkte markedet
med to aktører, før Norwegians inntreden. Til slutt introduserer jeg Norwegian i markedet.
Underveis endrer jeg på ulike forutsetninger om priselastisiteter samt analyserer dynamikken i
markedet som følge av eksogene sjokk både før og etter at Norwegian etablerer seg. Jeg vier også
tid til å se på hvordan utviklingen kan bli i markedet de nærmeste 10-15 år. Til slutt setter jeg opp
en kontantstrømanalyse og beregner Norwegians forventede kontantstrøm ut fra ulike
forutsetninger.
Analysen viser og at Norwegian sin satsing på langdistanse er lønnsom, men at dette hviler på om
Norwegian vil være i stand til å tilby passasjerene sine tilslutning/transfer fra New York. Analysen
viser også at lønnsomheten i investeringen avhenger av om Norwegian klarer å skape en
tilbudseffekt ved etablering, kombinert med overføring av kostnadsfordeler de i dag har.