• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Coachende ledelse og prestasjonskultur : hva er en coachende leder og hvordan kan en coachende leder påvirke kunnskapsdelingen i kunnskapsintensive bedrifter?

Søberg, Vegard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Soberg2013.PDF (1.598Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/193390
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å gi større innsikt i coachende ledelse og hvordan det kan påvirke prestasjonskulturen i organisasjoner med hovedfokus på kunnskapsdeling. Temaet kunnskapsledelse behandles også siden undersøkelsen foregår i en kunnskapsintensiv bedrift. Problemstillingen studeres i dybden gjennom en kvalitativ komparativ casestudie av to ledere og noen av deres medarbeidere. Samtlige har ingeniørutdanning på bachelor eller masternivå.

Skillet mellom coachende og autokratisk ledelse slik det blir fremstilt i teorien stemmer ikke overens med funnene i undersøkelsen. Coachende ledelse blir derfor utvidet til situasjonsbestemt coachende ledelse for å ta hensyn til kontekstuelle faktorer som påvirker lederens handlingsrom for å coache. Et annet funn er ulikheten hos kunnskapsmedarbeiderne som resulterer i undergruppene «Teknokraten» og «Administratoren». De danner ytterpunktene langs et kontinuum hvor profesjon, personlighet og erfaring er de mest fremtredende faktorene. Dette styrker betydningen av situasjonsbestemt coachende ledelse. Undersøkelsen avdekker også et skille mellom intern og ekstern kunnskapsdeling som er lite beskrevet i litteraturen. Situasjonsbestemt coachende ledelse ser ut til påvirke begge delingsformene positivt. For deling utad indikerer dataene at lederens påvirkning vil være av spesielt stor betydning gjennom aktiv involvering.

Situasjonsbestemt coachende ledelse har en iboende fleksibilitet i kraft av sine ulike dimensjoner som er nødvendig i dagens kunnskapssamfunn. Denne ledertilnærmingen vil derfor kunne styrke organisasjoners prestasjonskultur gjennom fokus på kunnskapsdeling.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit