• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prosesseierskap : en kvalitativ studie av prosesseierrollen i praksis : hvordan fungerer prosesseierrollen i norske selskaper, og hvem fyller rollen?

Hjertnes, Benedicte Hundvin; Vedeler, Kamilla
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hjertnes2013.PDF (740.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/194264
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne masterutredningen har hatt til hensikt å studere prosesseierrollens arbeidshverdag for

å kunne gi en beskrivelse av rollens ansvarsområder, oppgaver og utfordringer. Videre har vi

forsøkt å finne hvem som ofte fyller rollen som prosesseier i norske selskaper. Vi har basert

oss på ni dybdeintervjuer med prosesseiere i ulike selskaper og ulike bransjer.

Analysen har avdekket at ansvarsområdene og oppgavene til en prosesseier ofte er i tråd med

litteraturen og deres stillingsbeskrivelser. Når det er sagt, utføres rollen ulikt både innad i

selskaper og på tvers av selskaper. Det er stor variasjon for hvordan de beskriver ansvaret for

prosessmåling og kontinuerlig prosessforbedring. Videre har studien avdekket at

prosesseiere opplever liten grad av utfordringer relatert til en matrisestruktur og til

rollekonflikter. De fleste selskapene er ikke fullkomne matriseorganisasjoner og vil

naturligvis oppleve mindre grad av utfordringer relatert til det. Videre er prosesseierrollen

såpass ny at det sosiale presset ikke har gjort seg gjeldende på lik linje som for andre roller i

organisasjonen. Studien avslører at de fleste selskapene har lagt vekt på ledererfaring i

tildelingen av prosesseierskap. Alle intervjuobjektene våre har ledererfaring og vi kan

konkludere med at prosesseierrollen både oppleves og utføres som en lederrolle. Det

innebærer imidlertid at en prosesseier bør inneha visse egenskaper, for å fungere optimalt

som en leder.

Vi finner at selskaper som ønsker å etablere prosessledelse bør våge å utforme prosessene i

sin helhet på tvers av avdelinger. Først da vil prosesseierrollen kunne fungere optimalt. Med

dette følger sannsynligvis de utfordringene vi forventet å finne. Vi mener dog at en

velfungerende prosesseier er mer gunstig enn en prosesseier som skal ivareta en avdelings

interesser parallelt. Ved å skille avdelingsleder og prosesseier kan selskapet legge bedre til

rette for synergier og kreative løsninger.

Masterutredningen vår er et bidrag i forskningen på prosesseierrollens praksis og

arbeidshverdag. Det vil fremdeles være behov for ytterligere studier som har til formål å øke

innsikten i hvordan prosesseierrollen fungerer. Fremtidig forskning bør ta sikte på å studere

hvordan prosesseierrollen oppleves av andre roller i selskapet og om rollen systematisk

fungerer ulikt i ulike bransjer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit