Handel med egne aksjer på Oslo børs : et empirisk studie av effekt og motivasjon
Abstract
Studiet ser på effekten av og motivasjonen til aksjeselskapers handel med egne aksjer ved
Oslo børs. Ved å benytte tall fra 2005 til 2012 gjennomfører studiet en kortsiktig
hendelsesanalyse, en langsiktig "buy and hold"-analyse samt en tidspunktsanalyse for
selskap som;
a) annonserer tilbakekjøp av egne aksjer
b) kjøper tilbake egne aksjer
c) selger egne aksjer
Studiet viser at reell underprising ikke er hovedmotivasjonen for annonsering av tilbakekjøp
av egne aksjer. En unormal meravkastning på 1,72 % blir likevel observert i tiden før og
umiddelbart etter annonseringstidspunktet. Studiet finner bevis for at denne anomalien
skyldes humørsvingninger i markedet som utlignes i løpet av en to måneders periode. Denne
midlertidige kursoppgangen tilknyttet annonsering vil kunne utnyttes til egen gevinst av
selskap og investorer.
Faktisk tilbakekjøp av egne aksjer viser seg langt mer effektivt til å signalisere underprising til
markedet. Ved tilbakekjøp foreligger det en kumulativ meravkastning på 1,51 %. Den
langsiktige presteringen viser at dette er tilstrekkelig for å korrigere for underprising som
følge av asymmetrisk informasjon. Studiet estimerer at en andel på 57 % av de som kjøper
tilbake sine egne aksjer, motiveres av relativ underprising. Det er denne andelen som driver
den positive kurskorrigeringen på kort sikt.
En estimert andel på 53 % selger sine egne aksjer motivert av en gjennomsnittlig kumulativ
meravkastning på 2,26 %. Studiet finner likevel ingen tegn til negativ kurskorrigering
forbundet med salget. En positiv meravkastning på 1,07 % i tiden etter tilbakesalget kan
forklares med ledelsens manglende evne til å gjenkjenne optimal overprising eller markedets
økte forventning til bedre kapitalforvalting.