Hvordan samarbeid kan bidra til bedrifters vekst : en casestudie av samarbeid i den norske oppdrettsnæringen
Abstract
Utredningens formål er å gi økt innsikt og bidra til forståelsen av hvordan samarbeid
mellom bedrifter kan bidra til vekst. Avhandlingen er basert på semi-strukturerte
intervjuer med ledelsen i tre bedrifter i oppdrettsnæringen i Norge, som alle er
deltakere i allianser eller nettverk. Vår analyse har avdekket flere gevinster som
bedriftene nyter godt av, som følge av sin samarbeidsdeltakelse. Særlig
stordriftsfordeler og ressursdeling er utbytter ved samarbeid som kan bidra til
bedriftenes økte lønnsomhet og vekst, både direkte og indirekte.
Våre funn viser at det er viktig å være bevisst hvilke samarbeidspartnere en bedrift
inngår samarbeid med, og at valg av partnerbedrift vil påvirke gevinstene som kan
oppnås med samarbeidet. Videre finner vi at det er vanskelig å konkludere entydig
med at én bestemt samarbeidsform er overlegen andre, det avhenger av situasjonen og
bedriftenes målsetning med samarbeidet. Både allianser og nettverk gir verdifulle
bidrag som kan føre til bedrifters vekst, men våre funn antyder at en ideell løsning for
bedrifter kan være en hybridløsning mellom de to samarbeidsformene.
Denne utredningen er ett av få bidrag til forskning på samarbeids bidrag til bedrifters
vekst. Dette er et område med stort potensial for økt innsikt og større forståelse,
spesielt med tanke på bedriftslederes muligheter til å utfordre selskapets
begrensninger og oppnå større vekst. Det vil derfor være nødvendig med ytterligere
studier på feltet, blant annet med formål om å sette denne studiens funn i en større
kontekst og sammenheng.