• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan samarbeid kan bidra til bedrifters vekst : en casestudie av samarbeid i den norske oppdrettsnæringen

Holmen, Anne; Andersen, Silje I.C.
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (832.4Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223318
Utgivelsesdato
2014
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Utredningens formål er å gi økt innsikt og bidra til forståelsen av hvordan samarbeid

mellom bedrifter kan bidra til vekst. Avhandlingen er basert på semi-strukturerte

intervjuer med ledelsen i tre bedrifter i oppdrettsnæringen i Norge, som alle er

deltakere i allianser eller nettverk. Vår analyse har avdekket flere gevinster som

bedriftene nyter godt av, som følge av sin samarbeidsdeltakelse. Særlig

stordriftsfordeler og ressursdeling er utbytter ved samarbeid som kan bidra til

bedriftenes økte lønnsomhet og vekst, både direkte og indirekte.

Våre funn viser at det er viktig å være bevisst hvilke samarbeidspartnere en bedrift

inngår samarbeid med, og at valg av partnerbedrift vil påvirke gevinstene som kan

oppnås med samarbeidet. Videre finner vi at det er vanskelig å konkludere entydig

med at én bestemt samarbeidsform er overlegen andre, det avhenger av situasjonen og

bedriftenes målsetning med samarbeidet. Både allianser og nettverk gir verdifulle

bidrag som kan føre til bedrifters vekst, men våre funn antyder at en ideell løsning for

bedrifter kan være en hybridløsning mellom de to samarbeidsformene.

Denne utredningen er ett av få bidrag til forskning på samarbeids bidrag til bedrifters

vekst. Dette er et område med stort potensial for økt innsikt og større forståelse,

spesielt med tanke på bedriftslederes muligheter til å utfordre selskapets

begrensninger og oppnå større vekst. Det vil derfor være nødvendig med ytterligere

studier på feltet, blant annet med formål om å sette denne studiens funn i en større

kontekst og sammenheng.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit