• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tradisjonell og aktivitetsbasert budsjettering i ideel sektor : en kvalitativ studie av norske bibelskoler og folkehøgskoler

Glimsdal, Torbjørn; Thormodsæter, Edvard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis168.PDF (2.544Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223643
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Temaet for denne masterutredningen er

bruk av tradisjonell og aktivitets

basert budsjettering

i ideell sektor, nærmere bestemt i norske bibel

-

og folkehøgskoler.

I

den forbindelse har det

tradisjonelle budsjettets funksjoner og bruksområder ved skolene blitt undersøkt

, og den

potensielle nytteverdien av aktivitetsbasert budsjet

t som verktøy har blitt vurdert

. Funnene i

utredningen er basert på kvalitative intervjuer av fire bibelskoler og fire folkehøgskoler, samt

casestudier av to av skolene i utvalget.

Litteraturen som omhandler kritikk av det tradisjonelle budsjettet og bruk

av nyere

styringsverktøy tar i liten grad utgangspunkt i ideelle virksomheter, og det har derfor vært

interessant å arbeide med denne virksomhetstypen i en slik kontekst. Utredningen viser at

bibel

-

og folkehøgskolene har stor nytte av budsjettet som styri

ngsverktøy, og særlig på

grunn av usikkerhet på inntektssiden som følge av varierende elevtall oppleves

kostnadskontroll som budsjettets viktigste formål. Samtidig observeres flere av de kjente

utfordringene ved tradisjonell, inkrementell budsjettering. De

t skapes blant annet lite

diskusjon om eksisterende ressursprioritering som følge av informasjonen i budsjettet, og

selv om det finnes en kobling mellom langsiktig planlegging og kortsiktig budsjettering er

den noe begrenset. Strategiske vurderinger dreier

seg i hovedsak om nye tiltak, og i mindre

grad om dagens forvaltning av ressurser.

Aktivitetsbasert budsjettering kan bidra til å håndtere disse utfordringene. Den gjennomførte

aktivitetsanalysen for to av skolene i utvalget synliggjør hvordan verktøyet k

an brukes for å

bryte opp i inkrementelle prosesser, både for å identifisere sløsing i ressursbruken samt

tilføre relevant informasjon til strategiske beslutninger.

Verktøyet har imidlertid også noen

svakheter, og det finnes

karakteristikker ved virksomhet

stypen som kan gjøre det

utfordrende å bruke ABB. Verktøyet forsøker blant annet å fremtvinge prioriteringer, men

ettersom skolene opplever det helhetlige skoletilbudet som sentralt for måloppnåelse har de

vanskelig for å prioritere mellom aktiviteter. På

den annen side kan nettopp et slikt

prioriteringsproblem gjøre at skolene har bruk for en grundig gjennomgang av

ressursforvaltningen.

Denne utredningen kan være nyttig for de åtte bibel

-

og folkehøgskolene som inngår i

studien, men også for andre lignende

skoler. I tillegg kan belysningen av ideell sektor danne

et bidrag til litteraturen om tradisjonell budsjettstyring og andre styringsverktøy.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit