• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forbrukere i drivstoffmarkedet : hvordan er forbrukernes kunnskapsnivå og prisbevissthet rundt prismønsteret i det norske drivstoffmarkedet?

Bråthen, Silje Scheie; Waaler, Ingrid Kristine
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (2.470Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2382820
Utgivelsesdato
2016-03-29
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Det har eksistert et prismønster i det norske drivstoffmarkedet i over ti år. På bakgrunn av

dette har vårt hovedfokus i denne oppgaven vært forbrukernes kunnskapsnivå og

prisbevissthet rundt prismønsteret.

I den sammenheng er det naturlig å bekrefte at prismønsteret fortsatt eksisterer. Det har vi

gjort ved å foreta en prisinnsamling over en periode på åtte uker, og ringt alle

bensinstasjonene i Oslo to mandager og to torsdager på formiddagen og ettermiddagen. Vi

fant at pumpeprisene ble satt opp til et nivå nær veiledende priser på mandager og torsdager,

og ikke bare på mandager som tidligere. Mellom disse dagene ble prisene gradvis redusert.

Drivstoffprisene følger dermed et syklisk mønster.

Vi har utført en spørreundersøkelse for å undersøke kunnskapsnivået og prisbevisstheten

rundt prismønsteret i drivstoffmarkedet. Funnene våre tyder på at forbrukerne har tilegnet

seg mer kunnskap om prismønsteret, og blitt mer prisbevisste de siste ti årene. Dette støttes

av Konkurransetilsynet (2014), som finner at det har vært en betydelig økning i salgsvolumet

på søndag ettermiddag og mandag formiddag.

Våre funn tyder imidlertid på at forbrukerne ikke utnytter prismønsteret optimalt. Dette ser

man også fra Konkurransetilsynet (2014) sin rapport, der de har funnet at salgsvolumet kun i

liten grad har flyttet seg bort fra tidspunkter med relativt sett høyere priser. I et miljø der

forbrukerne er priselastiske, kan velferdsgevinster oppnås ved å gjøre forbrukerne mer

oppmerksomme på syklusene. Det australske konkurransetilsynet har iverksatt flere tiltak for

å bedre informasjonen om prissykluser. Disse ser ut til å ha god effekt. I Norge kan

Konkurransetilsynet, media og selskapene selv bidra med økt forståelse og kunnskap, slik at

flere forbrukere kan dra nytte av prissyklusen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit