Implikasjoner av ny postlov og dens innvirkning på innovasjonsinsentivene i Posten Norge AS: en teoretisk studie av det norske postmarkedet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383036Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4381]
Sammendrag
Innovasjon er en viktig faktor for bedrifter når det gjelder å skape konkurransefortrinn i
bedriftene sine respektive markeder. Det synes derfor interessant å se på hvilke faktorer som
kan være medvirkende for en bedrifts insentiver til innovasjon. To forhold av særlig betydning
når det gjelder innovasjonsinsentiver er markedsstruktur og konkurransesituasjon. Vi har
derfor valgt å ta utgangspunkt i det norske brevmarkedet og herunder den statseide bedriften
Posten Norge AS. Dette fordi postmarkedet er et marked hvor det på nåværende tidspunkt
foreligger en liberaliseringsprosess gjennom en ny postlov som trer i kraft 1. januar 2016.
Denne utredningen tar for seg teori på området om innovasjonsinsentiver, og har som formål
å sammenstille disse teoriene med offentlig tilgjengelig informasjon om postmarkedet i Norge
og Posten Norge AS. Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan ulike faktorer og trender i
det norske postmarkedet vil kunne påvirke innovasjonsinsentivene til Posten Norge AS, og vi
har særlig fokusert på liberaliseringen av det norske postmarkedet som kommer som en følge
av implementering av EUs tredje postdirektiv i den nye loven. Utredningen forsøker å svare
på hvorvidt og i hvilken grad det kan tenkes at et liberalisert postmarked vil ha innvirkning på
innovasjonsinsentivene til Posten Norge AS.
Med bakgrunn i de teorier vi har benyttet har vi funnet flere faktorer som tyder på at
liberaliseringen i det norske postmarkedet i stor grad vil ha positiv innvirkning på insentivene
til innovasjon. Dette i tillegg til at sammenhengen mellom insentivene og graden av
konkurranse på Posten Norge AS sine markeder vil være positiv. Funnet står i strid med en
sentral teoretiker på innovasjonsområdet, Joseph Schumpeter (1883-1950), som hevder at
konkurranse er en ødeleggende faktor for innovasjon.