• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implikasjoner av ny postlov og dens innvirkning på innovasjonsinsentivene i Posten Norge AS: en teoretisk studie av det norske postmarkedet

Høyem, Maria Holmen; Grydeland, Ragni
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (1.184Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383036
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4656]
Sammendrag
Innovasjon er en viktig faktor for bedrifter når det gjelder å skape konkurransefortrinn i

bedriftene sine respektive markeder. Det synes derfor interessant å se på hvilke faktorer som

kan være medvirkende for en bedrifts insentiver til innovasjon. To forhold av særlig betydning

når det gjelder innovasjonsinsentiver er markedsstruktur og konkurransesituasjon. Vi har

derfor valgt å ta utgangspunkt i det norske brevmarkedet og herunder den statseide bedriften

Posten Norge AS. Dette fordi postmarkedet er et marked hvor det på nåværende tidspunkt

foreligger en liberaliseringsprosess gjennom en ny postlov som trer i kraft 1. januar 2016.

Denne utredningen tar for seg teori på området om innovasjonsinsentiver, og har som formål

å sammenstille disse teoriene med offentlig tilgjengelig informasjon om postmarkedet i Norge

og Posten Norge AS. Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan ulike faktorer og trender i

det norske postmarkedet vil kunne påvirke innovasjonsinsentivene til Posten Norge AS, og vi

har særlig fokusert på liberaliseringen av det norske postmarkedet som kommer som en følge

av implementering av EUs tredje postdirektiv i den nye loven. Utredningen forsøker å svare

på hvorvidt og i hvilken grad det kan tenkes at et liberalisert postmarked vil ha innvirkning på

innovasjonsinsentivene til Posten Norge AS.

Med bakgrunn i de teorier vi har benyttet har vi funnet flere faktorer som tyder på at

liberaliseringen i det norske postmarkedet i stor grad vil ha positiv innvirkning på insentivene

til innovasjon. Dette i tillegg til at sammenhengen mellom insentivene og graden av

konkurranse på Posten Norge AS sine markeder vil være positiv. Funnet står i strid med en

sentral teoretiker på innovasjonsområdet, Joseph Schumpeter (1883-1950), som hevder at

konkurranse er en ødeleggende faktor for innovasjon.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit