• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Byttekostnader i skadeforsikringsmarkedet: fører byttekostnader til lavere kundemobilitet og høyere priser?

Lillebøe, Frida Lahn-Johannessen; Jansen, Fredrik Holm
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.460Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2383042
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Denne oppgaven drøfter og analyserer tilstedeværelsen av byttekostnader i

skadeforsikringsmarkedet, samt hvilke implikasjoner byttekostnader har for konkurransen i

markedet.

Flere nye aktører har etablert seg i privatmarkedet for skadeforsikring de siste årene.

Samtidig som nye aktører etablerer seg og oppnår større markedsandeler, opplever de

etablerte selskapene solid premievekst og svært gode resultater. En mulig årsak til dette kan

være den lave kundemobiliteten i markedet og forbrukernes byttekostnader. Lav

kundemobilitet grunnet høye byttekostnader vil ha en uheldig effekt på konkurransen ved at

selskaper oppnår økt markedsmakt. Hensikten med denne oppgaven er å identifisere mulige

byttekostnader i skadeforsikringsmarkedet, og studere hvilke effekter byttekostnadene har på

konkurransen.

Vi gjennomgår relevant litteratur for å identifisere byttekostnadene i

skadeforsikringsmarkedet, og benytter to økonomiske modeller for å besvare

problemstillingen: Paul Klemperers (1995) byttekostnadsmodell for å vurdere de

konkurransemessige implikasjonene byttekostnader har, og en enkel modell for å kalibrere

og anslå de relative størrelsene på byttekostnadene i markedet utviklet av Oz Shy (2002).

Vi finner at det er betydelige søke- og byttekostnader innen skadeforsikring, og at dette kan

forklare den lave kundemobiliteten. Det er store forskjeller i byttekostnader mellom

selskapenes kundegrupper, noe som kan forklares av forskjeller i kundenes prissensitivitet og

tidskostnader. Tilstedeværelsen av byttekostnader har en innlåsende effekt på kundene i

markedet. Med innlåsende menes det at kunden, av ulike årsaker, finner det vanskelig å bytte

skadeforsikringsselskap og blir derfor bundet til sitt selskap. Dette har videre en

konkurransedempende virkning ved at høye forsikringspremier opprettholdes i

skadeforsikringsmarkedet. Etablerte selskapers kunder har høyere byttekostnader enn kunder

hos selskaper etablert etter 2006. Sistnevntes kunder er dermed i lavere grad bundet til sitt

selskap, noe som gjør selskapet mer utsatt for konkurranse fra både eksisterende selskap og

eventuelle nyetableringer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit