• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Momentum på Oslo Børs: en empirisk analyse av bransjeforholdenes påvirkning på momentum

Lenschow, Håkon; Svae, Sindre Johan
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (1.248Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2383662
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Denne masterutredningen utforsker om bransjeforhold kan forklare avkastningen til

momentumstrategier på Oslo Børs i perioden 1996-2015. Momentumstrategier tar sikte på å

unytte at aksjer vil trende i samme retning over en lengre periode. Dermed vil man kjøpe aksjer

som har hatt en relativ høy avkastning, og shortselge aksjer som har hatt en relativ lav

avkasting over en gitt periode. Analysen utforsker kilden til to typer momentumstrategier. Den

individuelle strategien er konstruert ut fra pristrendene til enkeltaksjer, og bransjestrategien

innebærer at man kjøper aksjer tilknyttet bransjer med positiv utvikling og shortselger aksjer

tilknyttet bransjer med negativ utvikling.

Vi finner at meravkastningen til den individuelle strategien er drevet av store og små aksjer.

Store aksjer er aksjer tilknyttet selskaper med høy markedsverdi og små aksjer tilknyttet

selskaper med lav markedsverdi. De store aksjene gir størst gevinst ved de aksjene som har

hatt en relativ høy avkastning. De små aksjene gir størst gevinst ved de aksjene som har hatt

en relativ lav avkastning.

Bransjestrategien er drevet av en kortsiktig «lead-lag» effekt på 1 måned, hvor vi finner

indikasjoner på at de største selskapene i en bransje har en ledende effekt på avkastningen til

de mindre selskapene.

Vi finner at begge momentumstrategiene på Oslo Børs er lønnsomme. Den individuelle

strategien gir en signifikant månedlig meravkastning på 1,45 %, mens bransjestrategien gir en

signifikant månedlig meravkastning på 1,00 %. Ved å risikojustere for CAPM finner vi at

differansen i avkastningen kommer av at den individuelle strategien påtar seg større

systematisk risiko.

Etter å ha bransjejustert avkastningen til den individuelle strategien finner vi at bransjeforhold

ikke er den ledende driveren til meravkastningen. Vi finner derimot indikasjoner på at de

sykliske forholdene i økonomien har større effekt på momentumstrategier. Aksjer i de sykliske

sektorene, energi og teknologi, utøver høyest avkastning ved en momentumstrategi.

Ved å utforske hvilke drivere som ligger bak momentumstrategiene tilføyer denne utredningen

ny litteratur mot et lite utforsket området i det norske markedet.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit