Skatteplanlegging blant flernasjonale selskaper: incentiver og konkurransemessige vridninger
Abstract
Denne masterutredningen går i dybden på skatteplanlegging blant flernasjonale selskaper.
Med skatteplanlegging mener vi hvordan et selskap kan bruke ulike strategier for å redusere
sin skattebyrde. Her betrakter vi en teoretisk modell for hvordan flernasjonale selskaper
priser interne transaksjoner under Cournot- og Stackelberg-konkurranse. Det flernasjonale
selskapet delegerer beslutninger omkring kapasitet til nasjonale datterselskap, men setter
internprisen sentralt for å maksimere globalt overskudd. Datterselskapet møter en lokal rival i
det utenlandske markedet, og vi undersøker dermed hvordan arten av konkurranse endrer
prisingsatferden til selskapet.
Våre funn indikerer at selskapet som Stackelberg-leder setter en internpris som er uavhengig
av den strategiske effekten internprisen har på atferden til den lokale rivalen. Videre viser vi
at incentivet til å flytte overskudd er minst dersom selskapet er Stackelberg-følger. Incentivet
øker etter hvert som selskapet gradvis konkurrerer under mer likestilte vilkår ved Cournot.
Det vises at incentivet er sterkest i det tilfellet selskapet opererer som Stackelberg-leder.
Gitt at skatteforskjellene er tilstrekkelige, vil selskapet under alle de ulike konkurranseformene
vi betrakter finne det lønnsomt å flytte overskudd.
Til slutt viser vi hvordan tilpasning av kapitalstrukturen kan gi uheldige
konkurransevridninger ved at internasjonale skattesystemer favoriserer flernasjonale
selskaper. Ved at det flernasjonale selskapet flytter gjeld mellom sine datterselskap i ulike
land med forskjellige skattesatser, vises det at selskapet oppnår en lavere effektiv
kapitalkostnad enn sammenlignbare innenlandske selskaper. Isolert sett, fører
skattetilpasningen til at det flernasjonale selskapet får en høyere produktivitet enn
innenlandske selskaper.