• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Har boligkjøperes atferd bidratt til å skape en boligprisboble?

Byhrø, August; Bø, Levi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (1005.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2403423
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Boligmarkedet i Oslo har opplevd en voldsom prisstigning siden starten av 1990-tallet, som

bare kan sammenlignes med utviklingen i forkant av Kristianiakrakket på slutten av 1800-

tallet. Den voldsomme prisstigningen har ført til at flere frykter at boligmarkedet er

overopphetet, og at det kan ha bygget seg opp en boligprisboble. Boligprisutviklingen har også

vekket stor oppmerksomhet internasjonalt, hvor blant annet IMF og Paul Krugman har ytret

sin skepsis mot det norske boligmarkedet. På bakgrunn av den siste tidens boligprisutvikling

ønsket vi derfor å undersøke om det er en prisboble i boligmarkedet i Oslo.

Inspirert av Keynes sine tanker om at individers irrasjonelle atferd kan føre til forstyrrelser i

økonomien samt Case og Shiller sine studier av boligkjøperes atferd, ønsket vi videre å

undersøke om boligkjøperes atferd kan ha bidratt til å skape en potensiell boligprisboble i

Oslo. Individers atferd er fortsatt et lite utforsket område, og spesielt når det kommer til dets

innvirkning på boligmarkedet. Vi gjennomførte derfor en egen spørreundersøkelse, der vi

utforsket boligkjøperes atferd og tankemønstre i forbindelse med boligkjøp.

Først undersøkte vi om det var en boligprisboble i Oslo ved å gjennomføre trendanalyse,

forholdstallsanalyse og analyse av fundamentale faktorer. Analysene viste at boligmarkedet i

Oslo er overpriset, og således at det er en prisboble i markedet. Deretter drøftet vi resultatene

fra spørreundersøkelsen i lys av teori og empiri, som viste at boligkjøperne fra Oslo i stor grad

var preget av atferdstrekk som positive prisforventninger, investeringsmotiver, lav grad av

risikoforståelse, spekulasjon og begeistring knyttet til boligmarkedet. Vi argumenterer for at

tilstedeværelsen av disse trekkene tyder på at boligkjøpernes atferd har bidratt til

bobleoppbyggingen.

På bakgrunn av arbeidet vi har gjort kom vi frem til at det eksisterer en boligprisboble i Oslo,

og at boligkjøperes atferd har bidratt til bobleoppbyggingen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit