Norske skipsverfts lønnsomhet : en studie av den norske verftsbransjen og årsaker til lønnsomhetsvariasjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2404517Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4508]
Sammendrag
Den norske verftsbransjen har lange og stolte tradisjoner i det norske samfunnet og har
gjennom tiden utviklet seg til å bli en innovativ, høyteknologisk og verdensledende næring.
Som følge av den økonomiske nedgangen i den globale petroleumssektoren står de norske
skipsverftene i dag overfor en krevende omstillingsprosess. Et fokus på lønnsomhet og
veloverveide strategiske beslutninger er derfor av stor betydning. Formålet med denne
masterutredningen er å belyse lønnsomheten i den norske verftsnæringen samt avdekke de
bakenforliggende årsakene til lønnsomhetsvariasjoner mellom verftene i bransjen.
Utredningen tar utgangspunkt i en kvantitativ analyse av den norske verftsbransjen med det
formål å identifisere aktørenes lønnsomhetsnivå og -variasjoner i perioden 2007-2014. På
bakgrunn av lønnsomhetsanalysen ble seks skipsverft valgt ut for en videre case-studie av
årsaker til de observerte lønnsomhetsforskjellene. Basert på informasjon fra dybdeintervju
med de seks verftene analyseres bransjens konkurransearena og mulige forklaringsvariabler
for lønnsomhet. Ettersom studien i all hovedsak har en eksplorativ tilnærming kan vi ikke
trekke bastante konklusjoner basert på utredningens funn. Funnene kan dermed kun gi en
indikasjon på hvilke faktorer som kan være forklarende for aktørenes lønnsomhet.
Våre hovedfunn viser at lønnsomheten i bransjen er moderat, men svært varierende og følger
de økonomiske syklusene i råvaremarkedet. Videre finner vi at bransjen er preget av svært
forhandlingssterke kunder, hvilket kan bidra til et redusert lønnsomhetspotensial for aktørene
i bransjen. Hva gjelder lønnsomheten til norske skipsverft finner vi at kontroll og eierskap
over verdikjeden og satsing på egenutviklet skipsdesign er av vesentlig betydning for de
respektive aktørenes økonomiske prestasjoner. I tillegg finner vi at verftenes størrelse er
definerende for aktørenes evne til å håndtere sin valgte produktmiks. Verftenes lokalisering
virker ikke å kunne forklare hvorfor det er store lønnsomhetsvariasjoner mellom aktørene,
men mye tyder på at en eventuell klyngetilhørighet kan ha positive synergieffekter som gjør
det mer lukrativt å være en del av klyngen.
På tross av dagens dårlige tider mener vi den norske verftsbransjen har en lys fremtid. Med
et forventet økt fokus på miljø- og klimavennlig teknologi vil næringens etterspørsel og krav
endres, og det vil derfor etter vår mening bli viktig for de norske verftsaktørene å lede an i
denne utviklingen og satse på grønn innovasjonskraft.