• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Paraplykjedenes overtakelse av distribusjonen i dagligvaremarkedet : hva har utviklingen å si for markedets aktører?

Bernes, Hanna Skjervheim; Flo, Isabel Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (2.076Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2407098
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [3258]
Abstract
I denne utredningen forsøker vi å kartlegge mulige konsekvenser av paraplykjedenes overtakelse

av grossist- og distribusjonsleddet i det norske dagligvaremarkedet. Grunnet uenigheter innad i

bransjen om hvorvidt kjededistribusjon er bra for markedet eller ikke, anses det som aktuelt å

forsøke å avdekke mulige effekter av økt kjededistribusjon. Studien fokuserer på hvordan

utviklingen påvirker markedsaktører og konkurransen mellom dem, samt hvilke konsekvenser det

får for forbruker. Det synes å være gjennomført begrenset med utredninger på området, hvilket

kan hevdes å styrke studiens relevans.

Utredningen baserer seg på resultatene fra en intervjustudie av totalt ti aktører i det norske

dagligvaremarkedet. Ikke-numerisk data fra informantene blir analysert med utgangpunkt i

økonomisk litteratur om stordriftsfordeler, vertikal integrasjon og kjøpermakt. Studiens

overordnede mål vil ikke være å gi entydige konklusjoner, men indikasjoner på hvordan utviklingen

mot full kjededistribusjon kan påvirke markedets aktører.

Gjennom informantenes innspill, analysert i lys av økonomisk litteratur, har studien identifisert

potensielle konsekvenser av kjededistribusjon. Kjededistribusjon fremstår som et strategisk trekk

fra paraplykjedenes side for å øke egen fortjeneste, trolig på bekostning av leverandørene. Store

leverandører ser ut til å komme dårligere ut ved kjededistribusjon, mens små leverandører i større

grad synes å tjene på utviklingen. Kjededistribusjon kan dermed bidra til at små leverandører øker

sin konkurransekraft overfor større leverandører. Paraplykjedene selv synes å tjene på økt

kjededistribusjon, og da kanskje særlig NorgesGruppen. Det kan hevdes at NorgesGruppen,

grunnet sin størrelse, har et konkurransefortrinn overfor øvrige paraplykjeder hva gjelder driften

av grossist- og distribusjonsleddet. Konsekvensen for konsumentene er derimot usikker.

Kjededistribusjon kan resultere i bedret vareutvalg i distriktene, men sluttbrukerprisen vil

antageligvis ikke påvirkes. Grunnet stordriftsfordeler vil kjededistribusjon i de fleste tilfeller være

mer effektivt enn direktedistribusjon. Kjededistribusjon kan dermed resultere i mer effektiv

distribusjon av dagligvarer. Studien viser imidlertid til at eventuelle kostnadsbesparelser som følge

av mer kjededistribusjon trolig vil beholdes av paraplykjedene i form av økt fortjeneste. Mer

kjededistribusjon kan videre synes å vanskeliggjøre etablering på detaljistnivå, så vel som på

grossist- og detaljistleddet. Dette kan virke hemmende for konkurransen i dagligvaremarkedet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit