Paraplykjedenes overtakelse av distribusjonen i dagligvaremarkedet : hva har utviklingen å si for markedets aktører?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2407098Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
I denne utredningen forsøker vi å kartlegge mulige konsekvenser av paraplykjedenes overtakelse
av grossist- og distribusjonsleddet i det norske dagligvaremarkedet. Grunnet uenigheter innad i
bransjen om hvorvidt kjededistribusjon er bra for markedet eller ikke, anses det som aktuelt å
forsøke å avdekke mulige effekter av økt kjededistribusjon. Studien fokuserer på hvordan
utviklingen påvirker markedsaktører og konkurransen mellom dem, samt hvilke konsekvenser det
får for forbruker. Det synes å være gjennomført begrenset med utredninger på området, hvilket
kan hevdes å styrke studiens relevans.
Utredningen baserer seg på resultatene fra en intervjustudie av totalt ti aktører i det norske
dagligvaremarkedet. Ikke-numerisk data fra informantene blir analysert med utgangpunkt i
økonomisk litteratur om stordriftsfordeler, vertikal integrasjon og kjøpermakt. Studiens
overordnede mål vil ikke være å gi entydige konklusjoner, men indikasjoner på hvordan utviklingen
mot full kjededistribusjon kan påvirke markedets aktører.
Gjennom informantenes innspill, analysert i lys av økonomisk litteratur, har studien identifisert
potensielle konsekvenser av kjededistribusjon. Kjededistribusjon fremstår som et strategisk trekk
fra paraplykjedenes side for å øke egen fortjeneste, trolig på bekostning av leverandørene. Store
leverandører ser ut til å komme dårligere ut ved kjededistribusjon, mens små leverandører i større
grad synes å tjene på utviklingen. Kjededistribusjon kan dermed bidra til at små leverandører øker
sin konkurransekraft overfor større leverandører. Paraplykjedene selv synes å tjene på økt
kjededistribusjon, og da kanskje særlig NorgesGruppen. Det kan hevdes at NorgesGruppen,
grunnet sin størrelse, har et konkurransefortrinn overfor øvrige paraplykjeder hva gjelder driften
av grossist- og distribusjonsleddet. Konsekvensen for konsumentene er derimot usikker.
Kjededistribusjon kan resultere i bedret vareutvalg i distriktene, men sluttbrukerprisen vil
antageligvis ikke påvirkes. Grunnet stordriftsfordeler vil kjededistribusjon i de fleste tilfeller være
mer effektivt enn direktedistribusjon. Kjededistribusjon kan dermed resultere i mer effektiv
distribusjon av dagligvarer. Studien viser imidlertid til at eventuelle kostnadsbesparelser som følge
av mer kjededistribusjon trolig vil beholdes av paraplykjedene i form av økt fortjeneste. Mer
kjededistribusjon kan videre synes å vanskeliggjøre etablering på detaljistnivå, så vel som på
grossist- og detaljistleddet. Dette kan virke hemmende for konkurransen i dagligvaremarkedet.