Mellomleders opplevelse av endringsprosesser : en kvalitativ studie av mellomledelse i offentlig sektor
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2432211Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
Denne studien er gjennomført som en single casestudie i en etat innenfor helse og omsorg.
Utredningen søker å utforske hvilke utfordringer mellomlederne i denne etaten opplever i
en endringsprosess, og hvordan slike utfordringer blir håndtert. Eksisterende litteratur viser
til at mellomledere innehar en viktig rolle i organisasjoner, da de med sin plassering i
hierarkiet fungerer som et bindeledd mellom ledelsen og de ansatte. Nettopp denne
plasseringen gjør at mellomledere kan være avgjørende for utfallet av en endringsprosess,
og den fører til at mellomledere opptrer både som endringsmottakere og endringsagenter.
Basert på den viktige rollen mellomledere spiller i endringsprosesser, søker denne
utredningen å bidra til den eksisterende litteraturen med mer forskning knyttet til
mellomlederes opplevde utfordringer i endringsprosesser, og hvordan mellomledere selv
håndterer slike utfordringer.
Funnene fra vår studie viser at mellomledere som gjennomgår en endringsprosess preget
av endringer i organisasjonens formelle struktur opplever fire ulike typer utfordringer.
Disse utfordringene er knyttet til balansering av endring og daglig drift, forutsigbarhet,
ledelse og mangel på myndiggjøring. Videre viser funnene at en slik endring håndteres på
to ulike måter, ved å skape distanse til endringen og ved å benytte de sosiale nettverkene i
organisasjonen. Da vår studie gjennomføres i konteksten av offentlig sektor, skiller den
seg fra det benyttede rammeverket, der forskerne studerte en endring i privat sektor.
Funnene våre er ikke fullstendig samsvarende med funnene i denne studien, og vi har da
videreutviklet rammeverket tilpasset for offentlig sektor. Videre fører ulikheter i kontekst
til at mellomlederne i vår case i liten grad opptrer som endringsagenter i endringsprosessen.
Dataanalysen viser imidlertid at mellomlederne i vår case i stor grad håndterer endringens
utfordringer på samme måte som mellomledere som utøver rollen som endringsagent.