Lønnsomhetsforskjeller i større foretak : en casestudie fra den norske møbelbransjen
Abstract
Den norske møbelbransjen kjennetegnes ved en høy konkurranse, hvor fem større aktører
kontrollerer ca. 80% av markedet. Markedet for møbler og interiørartikler har hatt en sterk
vekst de senere årene, men de større etablerte møbelkjedene taper terreng til bedrifter utenfor
det definerte møbelmarkedet i større grad enn tidligere. Målet med denne utredningen er å
videre øke forståelsen for hvilke faktorer som kan gi lønnsomhetsforskjeller mellom varehus
innad i en større norsk møbelkjede, kalt «MØBEL AS».
Utredningens problemstilling er:
Hvilke forhold kan skape forskjeller i lønnsomhet mellom tre ulike avdelinger i MØBEL AS
konsernet?
De utvalgte avdelingene i vår studie er tre varehus i MØBEL AS-kjeden. Disse tre avdelingene
er alle lokalisert på det sentrale østlandsområdet. Avdelingenes variasjon er valgt med
utgangspunkt at de har forskjellig inntektsstørrelse; en liten, en mellomstor og en stor.
Utredningen er videre designet som en komparativ casestudie, hvor det søkes å gå i dybden på
lønnsomhetsfaktorer ved hjelp av regnskapsanalyse, konkurranseintensitet, demografiske
forhold, motivasjon, insentivordninger, driftsoppfølging og salgssammensetning.
Studien konkluderer med at det finnes lønnsomhetsforskjeller mellom de to større avdelingene
og den lille. Lønnsomhetsforskjellene skyldes avdelings størrelse og skalafordeler,
lokalisering, og konkurranseintensiteten i lokalmarkedet. Vi har også funnet sammenheng
mellom leders driftsoppfølging og lønnsomheten til avdelingen, uten at studien har nok
grunnlag til å konkludere med at de to er årsaksforklarende.