Bonusprogrammer i norsk luftfart : en empirisk analyse av innelåsende effekt
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke den innelåsende effekten av bonusprogrammer i norsk luftfart. Gjennom bonusprogrammene får flyselskapene segmentert
markedet, noe som gjør at de kan kapre store markedsandeler og opptre som en slags
monopolist innenfor sitt segment. SAS og Norwegian har i dag sikret seg henholdsvis
47 % og 36 % av det totale markedet innenlands. Bonusprogram kan også være til
etableringshindring for nye potensielle aktører. Både Konkurransetilsynet og eksperter
har uttalt sin bekymring for hvordan bonusprogram påvirker priskonkurransen.
Vi belyser temaet ved å gjennomføre en empirisk analyse. Dette gjør vi gjennom å se
på hvor mye ekstra en reisende er villig til å betale for en flybillett med flyselskapet
hvor personen har bonusprogram, fremfor å reise med en konkurrent. For å danne
grunnlaget for en slik analyse gjennomførte vi en spørreundersøkelse blant reisende fra
Bergen Lufthavn Flesland, der de ble spurt om akkurat dette. Gjennom intervallregresjon
kunne vi definere kritisk betalingsgrense og studere hvordan den varierer med hvilket
bonusprogram som brukes mest, og andre faktorer.
Våre resultater viser at bonusprogram har en innelåsende virkning. I tillegg ser vi at
Eurobonus-medlemmer er mer innelåst enn medlemmer av Norwegian Reward, samt at betalingsvilligheten øker med høyere nivå i Eurobonus. Det er også en forskjell mellom hvilke
fordeler medlemmene av de to programmene verdsetter mest. Eurobonus-medlemmer
verdsetter businessrettede fordeler, mens Norwegian Reward-medlemmer verdsetter fordeler
tilknyttet poengopptjening. Analysen viser derimot ingen signifikant forskjell i betalingsvilligheten
mellom en som betaler selv for billetten og en som ikke betaler selv. Noe som er overraskende da teorien tilsier at søke- og byttekostnadene er større for en som ikke betaler for reisen selv, sammenlignet med en som betaler selv.
Utredningen viser at bonusprogrammer har innelåsende virkning, noe som kan skade
priskonkurransen. Det kan derfor være nødvendig å vurdere hvorvidt det bør legges nye
restriksjoner på opptjening av bonuspoeng.