• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samlokalisering av medieaktører i Bergen : på hvilken måte er samlokaliseringen i Media City Bergen egnet for å oppnå verdiskapning?

Holme, Victoria; Schnitler, Sigvald Nikolai
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.982Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2454025
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne masterutredningen studerer verdiskapende effekter som følge av at ulike

mediebedrifter samlokaliseres i et felles næringsbygg, som har fått tilnavnet Media City

Bergen. Studien søker å belyse på hvilken måte en slik bransjekonstellasjon kan være egnet

for å oppnå verdiskapning. For å besvare dette har vi valgt å benytte en kvalitativ casestudie, i

den hensikt å studere et øyeblikksbilde av de samlokaliserende aktørenes insentiver og

forventninger. Vi finner dette hensiktsmessig ettersom samlokaliseringen først vil finne sted

høsten 2017, og dermed ikke er et sluttført prosjekt under utarbeidelsen av denne

masterutredningen.

Masterutredningens empiriske datagrunnlag er hovedsakelig innhentet gjennom intervjuer av

sentrale aktører som skal flytte inn i Media City Bergen. Videre har vi også benyttet

observasjon og dokumentundersøkelser for å kunne få en dypere innsikt i det aktuelle caset.

Vi har valgt å vurdere våre innsamlede data i lys av relevant teori for å diskutere på hvilken

måte samlokaliseringen i Media City Bergen kan være egnet for oppnå verdiskapning. I den

forbindelse har vi benyttet to ulike innfallsvinkler for å danne et helhetlig bilde, og på den

måten identifisere hvilke effekter som kan påvirke verdiskapningen og eventuelt på hvilken

måte.

Resultater av denne studien indikerer at det er forbundet store investeringskostnader knyttet til

samlokaliseringen, hvilket kan overskygge de positive effektene på verdiskapning. Imidlertid

har vi også identifisert at de positive verdiskapende effektene kan overstige de negative

effektene på lang sikt. Dette fordrer imidlertid bedre planlegging av samarbeidsprosjekter, at

aktørene fra dagspressen i større grad deltar i samarbeidsaktiviteter, samt at NCE Media

inkluderer relevante medieaktører utenfor Media City Bergen i samarbeidsprosjekter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit