Samlokalisering av medieaktører i Bergen : på hvilken måte er samlokaliseringen i Media City Bergen egnet for å oppnå verdiskapning?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454025Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
Denne masterutredningen studerer verdiskapende effekter som følge av at ulike
mediebedrifter samlokaliseres i et felles næringsbygg, som har fått tilnavnet Media City
Bergen. Studien søker å belyse på hvilken måte en slik bransjekonstellasjon kan være egnet
for å oppnå verdiskapning. For å besvare dette har vi valgt å benytte en kvalitativ casestudie, i
den hensikt å studere et øyeblikksbilde av de samlokaliserende aktørenes insentiver og
forventninger. Vi finner dette hensiktsmessig ettersom samlokaliseringen først vil finne sted
høsten 2017, og dermed ikke er et sluttført prosjekt under utarbeidelsen av denne
masterutredningen.
Masterutredningens empiriske datagrunnlag er hovedsakelig innhentet gjennom intervjuer av
sentrale aktører som skal flytte inn i Media City Bergen. Videre har vi også benyttet
observasjon og dokumentundersøkelser for å kunne få en dypere innsikt i det aktuelle caset.
Vi har valgt å vurdere våre innsamlede data i lys av relevant teori for å diskutere på hvilken
måte samlokaliseringen i Media City Bergen kan være egnet for oppnå verdiskapning. I den
forbindelse har vi benyttet to ulike innfallsvinkler for å danne et helhetlig bilde, og på den
måten identifisere hvilke effekter som kan påvirke verdiskapningen og eventuelt på hvilken
måte.
Resultater av denne studien indikerer at det er forbundet store investeringskostnader knyttet til
samlokaliseringen, hvilket kan overskygge de positive effektene på verdiskapning. Imidlertid
har vi også identifisert at de positive verdiskapende effektene kan overstige de negative
effektene på lang sikt. Dette fordrer imidlertid bedre planlegging av samarbeidsprosjekter, at
aktørene fra dagspressen i større grad deltar i samarbeidsaktiviteter, samt at NCE Media
inkluderer relevante medieaktører utenfor Media City Bergen i samarbeidsprosjekter.