Monopol på flyplassparkering : en analyse av konsekvensene ved konkurransebegrensning for forbruker og miljø
Abstract
Avinor har monopol på parkering ved Stavanger Lufthavn Sola, og ifølge
Konkurransetilsynet gir dette et dyrere og dårligere tilbud til forbrukerne. En privat aktør har
imidlertid ønsket å etablere seg siden 2007, men Klima- og miljødepartementet har avvist
forslaget. Dette fordi de mener at etablering av en ny aktør vil oppmuntre til økt
personbiltrafikk til og fra flyplassen, og dermed øke klimagassutslippet. De mener også at
dette vil svekke kollektivgrunnlaget. Formålet med denne masterutredningen har vært å
undersøke konsekvensene av konkurransebegrensning på parkeringsmarkedet ved Stavanger
Lufthavn Sola, og vurdere om de reisendes handlinger samsvarer med Klima- og
miljødepartementets argumenter.
Vi har særlig fokusert på to konsekvenser av konkurransebegrensning; begrenset kapasitet
og høye priser. For å undersøke om dagens monopol faktisk gir et dyrere og dårligere tilbud
for forbrukerne, har vi sammenlignet prisene på parkering ved Stavanger Lufthavn med
prisene ved Trondheim Lufthavn, hvor det er to parkeringsaktører. Vi fant at på de mest
attraktive parkeringsplassene tar Avinor en vesentlig høyere pris ved Stavanger Lufthavn.
Videre har vi samlet inn data ved å gjennomføre en spørreundersøkelse på Stavanger
Lufthavn Sola. Vi fant at de parkerende generelt har liten kjennskap til kollektivtilbudet, og
at mange mener tilbudet ikke er godt nok. I tillegg fant vi at begrenset kapasitet kun vil gi
små vridninger fra parkering til kollektivtilbudet. Dette fordi taxi og å bli kjørt fremstår som
mer attraktive alternativer, og begrenset kapasitet vil dermed gi en økning i antall bilturer.
Dersom konkurransebegrensningen fører til høyere priser vil vi ikke se store vridninger i
valg av transportmiddel på grunn av at de parkerende er lite prissensitive. Ved en
prisreduksjon som følge av at konkurranse etableres vil de største overføringene til parkering
komme fra miljøverstingene å bli kjørt og ta taxi, ikke fra kollektivtrafikken.
En ny reguleringsplan om privat parkering, lignende den Klima- og miljødepartementet
tidligere avviste, er i skrivende stund klar for behandling. Vi håper og tror derfor at våre
resultater kan bidra til denne debatten og komme til nytte for andre interessenter.