• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monopol på flyplassparkering : en analyse av konsekvensene ved konkurransebegrensning for forbruker og miljø

Ohm, Karen Hofland; Risberget, Tilde
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (3.561Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454082
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Avinor har monopol på parkering ved Stavanger Lufthavn Sola, og ifølge

Konkurransetilsynet gir dette et dyrere og dårligere tilbud til forbrukerne. En privat aktør har

imidlertid ønsket å etablere seg siden 2007, men Klima- og miljødepartementet har avvist

forslaget. Dette fordi de mener at etablering av en ny aktør vil oppmuntre til økt

personbiltrafikk til og fra flyplassen, og dermed øke klimagassutslippet. De mener også at

dette vil svekke kollektivgrunnlaget. Formålet med denne masterutredningen har vært å

undersøke konsekvensene av konkurransebegrensning på parkeringsmarkedet ved Stavanger

Lufthavn Sola, og vurdere om de reisendes handlinger samsvarer med Klima- og

miljødepartementets argumenter.

Vi har særlig fokusert på to konsekvenser av konkurransebegrensning; begrenset kapasitet

og høye priser. For å undersøke om dagens monopol faktisk gir et dyrere og dårligere tilbud

for forbrukerne, har vi sammenlignet prisene på parkering ved Stavanger Lufthavn med

prisene ved Trondheim Lufthavn, hvor det er to parkeringsaktører. Vi fant at på de mest

attraktive parkeringsplassene tar Avinor en vesentlig høyere pris ved Stavanger Lufthavn.

Videre har vi samlet inn data ved å gjennomføre en spørreundersøkelse på Stavanger

Lufthavn Sola. Vi fant at de parkerende generelt har liten kjennskap til kollektivtilbudet, og

at mange mener tilbudet ikke er godt nok. I tillegg fant vi at begrenset kapasitet kun vil gi

små vridninger fra parkering til kollektivtilbudet. Dette fordi taxi og å bli kjørt fremstår som

mer attraktive alternativer, og begrenset kapasitet vil dermed gi en økning i antall bilturer.

Dersom konkurransebegrensningen fører til høyere priser vil vi ikke se store vridninger i

valg av transportmiddel på grunn av at de parkerende er lite prissensitive. Ved en

prisreduksjon som følge av at konkurranse etableres vil de største overføringene til parkering

komme fra miljøverstingene å bli kjørt og ta taxi, ikke fra kollektivtrafikken.

En ny reguleringsplan om privat parkering, lignende den Klima- og miljødepartementet

tidligere avviste, er i skrivende stund klar for behandling. Vi håper og tror derfor at våre

resultater kan bidra til denne debatten og komme til nytte for andre interessenter.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit