Prosessledelse i Norge : en kvantitativ studie av organisasjoners prosessmodenhet og forholdet mellom motivasjon, prosessmodenhet og effekter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454700Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
I denne masterutredningen har vi utarbeidet vår egen modell for å måle prosessmodenhet. Vi
har hentet inspirasjon fra flere kvalitative modenhetsmodeller, og inkluderer kapabiliteter som
eksiterende teori bruker for å beskrive prosessmodenhet. Modenhetsmodellen kan dermed sies
å ha et solid akademisk fundament. Modellen benyttes for å kaste lys over utbredelsen av
prosessledelse i norske organisasjoner som gir uttrykk for at de fokuserer på arbeidsprosesser.
Videre brukes modellen som grunnlag for å analysere hva som skiller organisasjoner med høy
modenhet fra organisasjoner med lav modenhet. I tillegg brukes modenhetsmodellen for å
undersøke om det eksisterer en samvariasjon mellom organisasjoners modenhet og oppnådd
effekt fra prosessarbeid. Vi har benyttet kvantitativ metode og henvendt oss til 660
organisasjoner. 173 organisasjoner besvarte undersøkelsen noe som medfører en svarprosent
på 26,2 prosent.
Studiens resultater viser at gjennomsnittlig prosessmodenhet for utvalget, på en skala fra 1 til
5, er 3,59. Dette er betydelig høyere enn tilsvarende internasjonale studier finner som
gjennomsnitt. I tråd med teori om prosessledelse finner vi at prosess-senter, prosess-styre og
bruk av standardiserte metoder for prosessarbeid har signifikant positiv samvariasjon med
prosessmodenhet. Ikke overaskende finner vi også at antall år arbeidet med prosessledelse
påvirker hvor prosessmodne organisasjoner er.
Vi finner videre at det eksisterer en signifikant positiv samvariasjon mellom prosessmodenhet
og oppnådd effekt. Det ser altså ut til at etter hvert som organisasjoner oppnår høyere
prosessmodenhet, vil de kunne forvente å oppnå økt effekt fra prosessarbeidet.
Organisasjoner har ulik motivasjon for å arbeide med prosessledelse. Den vanligste
motivasjonsfaktoren i vårt utvalg er økt kundetilfredshet. Av motivasjonsfaktorene finner vi
at det kun er sertifisering eller tilfredsstillelse av eksterne krav som oppnår signifikant lavere
modenhet enn gjennomsnittet. Disse organisasjonene oppnår også signifikant lavere effekter
fra prosessarbeidet enn organisasjoner med annen hovedmotivasjon.