Commitment to change : en casestudie av NAF for å avdekke variabler som påvirker commitment to change
Abstract
Å skape Commitment to change blant ansatte betraktes som en av de viktigste
forutsetningene for en vellykket organisatorisk endring (Herscovitch & Meyer, 2002). Med
denne masteroppgaven ønsket vi å gi innsikt i hvilke variabler som kan fremme Commitment
to change. Vi undersøkte først ansattes commitment til en organisatorisk endring. Deretter
om variablene deltagelse, kommunikasjon og prosedyrerettferdighet kunne forklare deres
commitment.
Vi valgte å gjennomføre en kvalitativ casestudie av en konkret endringsprosess i NAF.
Endringen NAF Verksted er et nytt konsept som utvider NAF-sentrenes eksisterende
tjenestetilbud. Endringen medførte nye arbeidsoppgaver for de ansatte, i tillegg til at
organisasjonen ikke lenger fremstår som en nøytral aktør i bilbransjen. Studien tar
utgangspunkt i erfaringer fra ansatte i Test og Kontroll på pilotsentrene i Oslo, Hamar og
Ålesund.
Resultatene våre viser at variablene endringsinnhold, organisasjonsidentitet,
implementeringsmetode, deltagelse, ledelse og kommunikasjon har vært viktige for å skape
Commitment to change. Funnene viser at det i tillegg til deltagelse og kommunikasjon også
er andre sentrale variabler som har hatt innvirkning på de ansattes commitment.
Overraskende nok ble det ikke avdekket eksplisitte funn på betydningen av
prosedyrerettferdighet. Resultatene våre indikerer at variabler innenfor og utenfor
endringsprosessen bør sees i sammenheng for å skape Commitment to change.