Konfliktforståelse og konflikters konsekvenser i norske kunnskapsbedrifter
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2501527Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Articles (SOL) [143]
- Publikasjoner fra CRIStin (NHH) [249]
Originalversjon
Søkelys på arbeidslivet. 2015, 32 (1/2), 61-77.Sammendrag
Artikkelen bygger på en studie av konflikthåndtering og konfliktforståelse i et utvalg norske kunnskapsbedrifter. Det fremgår av studien at det er stor grad av begrepsuklarhet knyttet til konflikter, og at det er vanskelig for praktikere å skille mellom konfliktene i seg selv og konsekvensene av dem. Konflikter oppleves som dramatiske, noe de ønsker å unngå og utfallsrommet for partene er enten seier eller tap. Ubehaget gjør at nye konflikter tas tak i sent, noe som resulterer i nye følelsesladde konflikter, med påfølgende dyre og ubehagelige konsekvenser. Dermed dannes en selvforsterkende, negativ sirkel som hindrer en mer strategisk og tidlig håndtering av konfliktene.