Lønnsomhet i private barnehager : effektene av størrelse, tilskuddsnivå og Stortingets nye bemanningsnorm
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2560520Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4487]
Sammendrag
I denne utredningen analyserer vi lønnsomheten i private barnehager i Norge, og hvordan
lønnsomheten kan bli påvirket av Stortingets nylig vedtatte bemanningsnorm. Hver private
barnehage får tilskudd per barn tilsvarende kostnadene per barn i kommunale barnehager i samme
kommune som den private barnehagen er lokalisert. Det er stor variasjon i antall barn hver
barnehage har, og hvor store tilskudd barnehagen får per barn.
Vi tar utgangspunkt i offentlig tilgjengelige årsregnskap og årsmeldinger for norske barnehager,
innsamlet av Utdanningsdirektoratet. Våre analyser er basert på et utvalg av 8 532 observasjoner,
fordelt på 3 906 forskjellige private ordinære barnehager i perioden 2013 til 2016. Vi har delt
utvalget langs to dimensjoner, basert på barnehagens gjennomsnittlig antall heltidsplasser og
gjennomsnittlig mottatt tilskudd per heltidsplass. Vi deler datasettet i tre like store deler langs begge
dimensjonene. Med denne målemetoden får vi en klassifisering av hver barnehage som reflekterer
størrelsen på barnehagen og størrelsen på tilskuddene barnehagen mottar. Gitt denne inndelingen
måler vi driftsmarginer, kostnader per barn, og barn per ansatt for små, mellomstore og store
barnehager, med henholdsvis lavt, middels eller høyt tilskuddsnivå. Måltallene gir uttrykk for
lønnsomheten, kostnadene og kvaliteten i barnehagene. Vi finner stor variasjon i disse tre måltallene
for barnehager med forskjellig størrelse og tilskuddsnivå. Små barnehager med lavt tilskudd har i
gjennomsnitt driftsmargin på 1,4 prosent, mens store barnehager med høyt tilskudd i gjennomsnitt
har driftsmargin på 7,5 prosent. Differansen utgjør 6,1 prosentpoeng.
Vi har videre sammenlignet driftsmarginene i enkeltstående barnehager og barnehager organisert i
konsern. Vi finner at konsernbarnehager har gjennomsnittlige driftsmarginer på 5,7 prosent, som er
2,6 prosentpoeng høyere enn driftsmarginene i enkeltstående barnehager. Lønnsomheten,
kostnadene og kvaliteten i både konsern og enkeltstående barnehager, påvirkes av størrelsen på
barnehagen og tilskuddsnivået barnehagen mottar.
Stortinget har nylig vedtatt en bemanningsnorm for barnehager, og vi finner at 60 prosent av
observasjonene i utvalget vårt har hatt lavere bemanning enn denne legger opp til. Blant
konsernbarnehagene er andelen 80 prosent, mens den blant enkeltstående barnehager er 50
prosent. Vi har analysert hvordan bransjen ville blitt påvirket dersom Stortingets nye
bemanningsnorm hadde blitt innført i 2013. Dersom alle barnehagene i utvalget vårt hadde fulgt
normen, ville kostnadene økt med 500 millioner i året. Barnehagene med høyere bemanning enn
normen krever kunne spart omtrent 275 millioner i året, mens barnehagene med lavere bemanning
ville økt kostnadene med omtrent 770 millioner i året.