• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vektlegging av kognitive evner i rekrutteringsprosessen : en kvalitativ studie utført i bemanningsbyråer

Nesse, Anders; Hotvedt, Ida Louise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.599Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2560911
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
Formålet med denne masterutredningen har vært å undersøke hvordan rekrutteringspersonell

vektlegger jobbsøkeres kognitive evner i rekrutteringsprosessen. Utredningen drøfter også

hvorvidt det foreligger et gap mellom teori og praksis i vektleggingen av kognitive evner i

dag. For bedrifter vil det ha stor verdi å anvende seleksjonsmetoder som hjelper dem med å

finne de beste kandidatene. Ettersom forskning tyder på at tester av kandidaters kognitive

evner har en sterk validitet for å predikere fremtidige jobbprestasjoner, har vi ønsket å se

nærmere på hvorvidt rekrutteringspersonell i praksis vektlegger kognitive evner på en slik

måte som teorien gir føringer for. Det er tidligere blitt forsket mye på kognitive evners

validitet for fremtidige jobbprestasjoner, men det er lite kjent forskning rundt hvordan

bedrifter i praksis forholder seg til emnet.

Underordnet oppgavens formål, har det vært interessant å undersøke om arbeidsoppgavenes

grad av kompleksitet påvirker hvordan kognitive evner blir vektlagt. Vi har anvendt en

kvalitativ eksplorerende metode for å gå i dybden av forskningstemaet, og studiens

empiriske grunnlag er basert på 16 kvalitative intervjuer av rekrutteringspersonell. Funnene

vi har gjort har blitt analysert og sett i sammenheng med eksisterende teori om kognitive

evner, særlig for å undersøke hvorvidt det foreligger et gap mellom teori og praksis.

Funnene vi har kommet frem til viser at selv om rekrutteringspersonell har en god forståelse

av kognitive evner som begrep, blir kognitive evner generelt vektlagt i liten grad av

intervjuobjektene. Verktøy som tester kandidaters kognitive evner er lite brukt, og kognitive

evner blir kun indirekte beskrevet som viktige egenskaper blant intervjuobjektene.

Kandidaters kognitive evner ble kun vektlagt som en liten indikasjon i et større helhetsbilde.

Analysen viser dermed at det foreligger et gap mellom teori og praksis i hvordan kognitive

evner anvendes i rekrutteringsprosessen. Teori gir føringer for at kognitive evner er det beste

målet for fremtidige jobbprestasjoner, og burde bli vektlagt i større grad enn hva tilfellet i

praksis er. Studien viser også at det er få markante forskjeller mellom rekrutteringspersonell

som rekrutterer til arbeid med lav, middels og høy grad av kompleksitet, hvilket også

fremstår som en motsetning til hva tidligere studier ville tilsi. Løsningen på dette er at enten

må teori gjenspeile praksis bedre, eller så må praksis nærme seg teori i større grad.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit