• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvidelsen av mønsterskatteavtalens bestemmelse for fast driftssted gjennom agent : en casestudie av Google

Neteland, Magnus; Opsann, Fride
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.PDF (1.219Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2560970
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Som følge av globalisering og digitalisering har skatteplanlegging blitt en stor utfordring.

Ulikheter mellom skattelovgivningen i stater og svakheter i skatteavtalene gir internasjonale

selskap muligheten til å oppnå skattefordeler gjennom deres organisering. Utviklingen i den

digitale økonomien har satt press på nasjonale og internasjonale myndigheter, som ønsker å

utforme skatteregler som i større grad rammer de digitale aktørene. BEPS-prosjektet, ledet av

OECD og G-20 landene, har resultert i femten tiltakspunkt som skal forebygge skatteunndragelse

og skatteomgåelse. Tiltakspunkt 7 i BEPS-prosjektet handler om å tilskrive

beskatningsrett til markedsstaten på bakgrunn av et fast driftssted gjennom agent. Endringen

kan anses som en innstramming av de økonomiske aktiviteter et selskap kan gjennomføre i en

stat uten å være skattepliktig.

Et selskap som har fått medieomtale for deres omfattende skatteplanleggingsstrategier og lave

beskatning i Norge er Google. De selger annonsetjenester gjennom sine nettsider, og gjennom

aktører som handler på vegne av dem. Alle annonseringsavtaler som blir inngått med norske

kunder blir fullført digitalt og registrert som salg hos Google Ireland. Aktiviteter gjennomført

av aktører Google benytter i det norske markedet omfattes ikke av den nåværende

agentregelen, og Google Ireland har dermed ikke et fast driftssted i Norge. Dette er ettersom

Google Norway, representanter fra Google og Google Partners ikke blir omfattet av MTC Art.

5 § 5 eller fordi de faller inn under unntakene i MTC Art. 5 §§ 4 og 6.

Det er imidlertid mye som taler for at det kan dannes et fast driftssted for Google Ireland i

Norge hvis den nye bestemmelsen blir tatt inn i skatteavtalen mellom Irland og Norge. Det

faste driftsstedet vil dannes på bakgrunn av de aktivitetene Google Norway gjennomfører på

vegne av Google Ireland, og den hovedrollen Google Norway har ved inngåelse av kontrakter

med kunder i det norske annonsemarkedet. Representanter fra Google Ireland og Google

Partners vil derimot ikke konstituere et fast driftssted etter den nye agentregelen.

Til tross for at Google Ireland kan ha et fast driftssted i Norge, medfører ikke dette

nødvendigvis at skattebyrden til Norge blir større. Årsaken til dette er at agentregelen og

bestemmelsen som omhandler allokering av profitt ikke i tilstrekkelig grad fanger opp

digitaliseringens virkninger. I tillegg er det en rekke praktiske hindringer knyttet til

implementeringen av regelen. Verken Norge eller Irland har ratifisert endringstraktaten, og

Irland har på nåværende tidspunkt reservert seg mot å implementere endringen i agentregelen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit