• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Røde penger, grønne tall? : en femfaktoranalyse av det uetiske investeringsuniverset i Europa

Aarskog, Sindre Gundersen; Nordli, Jon Olav
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.PDF (563.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561753
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Vi har i denne utredningen undersøkt om investeringer i uetiske selskaper i Europa gir høyere

avkastning enn markedet generelt, og i så fall i hvilke sektorer man kan oppnå høyest

avkastning. Vi undersøker dette ved å konstruere en verdivektet indeks, som vi har kalt

«Hovedindeksen», samt fire underindekser basert på hvilken sektor selskapene opererer i.

Denne er satt sammen av 202 selskaper fra 26 land i Europa som vi anser som uetiske. Vi

konstruerer i tillegg fire underindekser basert på hvilken sektor selskapene opererer i. Videre

har vi satt sammen tre markedsspesifikke indekser hvor selskapene er sortert utfra de største

økonomiene i Europa; Storbritannia, Tyskland og Frankrike. For at studien skal kunne være

sammenlignbar med tidligere forskning gjort for USA, har vi definert uetiske selskaper som

selskaper som leverer produkter eller tjenester innen sektorene alkohol, gambling, tobakk og

våpen. Som markedsindeks har vi valgt å benytte oss av S&P Europe 350 for Hovedindeksen

og sektorindeksene. For markedindeksene sammenligner vi avkastningen opp mot FTSE 100

UK, DAX 30 og CAC 30, for henholdsvis Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Ved konstruksjonen av indeksene benyttet vi daglig data fra 202 selskaper, fra 26 land i

Europa, for perioden desember 1990 til desember 2017. Dataen ble hentet ut fra Datastream,

og selskapene ble sortert ved hjelp av industrikodesystemene SIC og NAICS. Med

utgangspunkt i tidsseriene regnet vi ut Jensens Alfa ved å benytte oss av kapitalverdimodellen

(CAPM), Fama-French trefaktormodell, Carharts firefaktormodell og Fama-French

femfaktormodell. Dette ble gjort for hovedindeksen, de fire sektorspesifikke indeksene og for

de tre markedsspesifikke indeksene.

Resultatene fra CAPM, trefaktormodellen og firefaktormodellen viser positiv og signifikant

meravkastning for alle indeksene, utenom for alkoholindeksen som viser negativ, men ikkesignifikant

alfa i alle modellene. Signifikansen vi observerer forsvinner når vi utfører

regresjonene ved bruk av femfaktormodellen for samtlige indekser utenom våpenindeksen,

som beholder sitt tiprosents signifikansnivå.

I analysen av forskjellene mellom Storbritannia, Tyskland og Frankrike, presterer selskapene i

Frankrike best i forhold til sin respektive markedsindeks. Vi erkjenner at en kombinasjon av

mer kvalitativ og kvantitativ forskning må til for å konkludere hvorfor resultatene blir som de

blir.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit