• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asymmetriske innkjøpspriser i det norske dagligvaremarkedet :en kvantitativ analyse

Dale, Mette Kirkhus; Hunnestad, Hanne Lervåg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (2.862Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2611619
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Det siste året har spekulasjoner rundt asymmetriske innkjøpspriser preget det norske

dagligvaremarkedet og den dagsaktuelle debatten har skapt en kamp om sannheten blant

aktørene i markedet. Foreløpig finner vi få offentlige bevis som kan bekrefte eller avkrefte

ryktene om misbruk av markedsmakt, asymmetriske innkjøpspriser og dempet konkurranse i

markedet. Den norske regjeringen ønsker derfor å styrke håndhevingen av konkurranseloven

i dagligvarebransjen. Konkurransetilsynet har siden høsten 2018 jobbet med en kartlegging av

asymmetriske innkjøpspriser i det norske dagligvaremarkedet, men per 01.06.2019 har det

enda ikke blitt publisert en offentlig utredning fra tilsynet.

I denne masterutredningen forsøker vi å kartlegge om det foreligger asymmetriske

innkjøpspriser på butikknivå gjennom en kvantitativ studie av lavpriskjedene Kiwi og Rema

1000. Formålet med oppgaven har vært å generere et datasett vha. offentlige regnskapsdata,

for deretter kartlegge empiriske bevis på at det eksisterer asymmetriske innkjøpspriser. I løpet

av de siste tiårene har flere aktører kastet inn håndkleet og forlatt det norske

dagligvaremarkedet. De fleste kjenner til historien om dagligvaregiganten Lidl som mislyktes

med å etablere seg i det norske markedet eller supermarkedkjeden ICA som solgte seg ut etter

et forsøk på samarbeid med NorgesGruppen. Det har også blitt aktuelt med netthandel de siste

årene, men det kan se ut til at etableringshindringene er uoverkommelige i det norske

dagligvaremarkedet.

Datautvalget vårt består av 1192 dagligvarebutikker.

Oppgaven konkluderer med at asymmetriske innkjøpspriser på butikknivå kan antydes

gjennom Kiwi og Rema 1000´s offentlige årsregnskap. Vår kvantitative analyse av

lavpriskjedene indikerer at Rema 1000 står overfor dårligere innkjøpsbetingelser enn Kiwi.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit