Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Trond E.
dc.contributor.authorLunde, Endre
dc.contributor.authorStokkvik, Morten Tøgersen
dc.date.accessioned2019-08-29T13:03:55Z
dc.date.available2019-08-29T13:03:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611675
dc.description.abstractI dette studiet undersøkte vi hvordan prestasjonsbasert lønn brukes som styringsverktøy i frisørbransjen, og om det er en sammenheng mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Vi brukte kvantitativ metode, i form av et spørreskjema, som vi distribuerte ved hjelp av Facebook-gruppen ««Kun for» Frisører i Norge». Dette resulterte i 236 svar, som dannet grunnlaget for undersøkelsen. Vi fant at variabel lønn er svært utbredt i frisørbransjen, og mer enn 8 av 10 har en form for prestasjonsbasert lønn. Flertallet av frisørene har en kombinasjon av fast- og variabel lønn, der prestasjonsevalueringen består av to måltall: behandlinger og salg av produkter. De måles individuelt, og inntrer insentivsonen etter å ha overgått et provisjonsgulv. Dataet vårt indikerer at provisjonslønnen benyttes for å vri oppmerksomheten og heve motivasjonen til de ansatte, tiltrekke og beholde dyktige ansatte, og for å skape konkurransedyktige salonger. Frisørene virker samlet sett å være indre motiverte for å utføre arbeidsoppgavene sine, og i mindre grad motivert av ytre insentiver, med unntak av ros og anerkjennelse. Vi fant ingen statistiske signifikante sammenhenger mellom prestasjonsbasert lønn og motivasjon. Likevel finner vi en statistisk signifikant sammenheng mellom hvor ofte frisørene mottar provisjon og ytre motivasjon, der de som sjeldent oppgir å motta provisjon er mer ytre motiverte enn de som alltid mottar provisjon. Samtidig finner vi også en statistisk signifikant sammenheng mellom kjedetilknytning og ytre motivasjon, der frisørene som er tilknyttet en kjede er mer ytre motivert enn de som arbeider i en frittstående salong.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.titleBonus og motivasjon i frisørbransjen : hvordan brukes prestasjonsbasert lønn som styringsverktøy i frisørbransjen, og er det en sammenheng mellom bonuser og frisørenes motivasjon?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel