Kampen mot matsvinn i dagligvarebransjen : en empirisk undersøkelse av innføringen av Too Good To Go i Meny
Abstract
Med bakgrunn i FNs bærekraftsmål om å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2030,
har myndighetene og matbransjen iverksatt tiltak for å redusere matsvinn gjennom hele
matverdikjeden. I den forbindelse har det kommet nye aktører som utnytter muligheten
for videresalg av mat med kort holdbarhet til nedsatt pris.
I 2017 inngikk Meny et samarbeid med Too Good To Go for å forhindre at mat som er til
overs på slutten av dagen ender som matsvinn. I denne oppgaven har vi studert effekten
av innføringen av Too Good To Go på matsvinn i Meny.
Vi har foretatt en empirisk undersøkelse av innføringen av Too Good To Go i Meny
på matsvinn som andel av omsetning gjennom en standard forskjell-i-forskjeller metode.
Analysen tar utgangspunkt i data på omsetning og matsvinn i syv Meny-butikker fra
2017 til 2018. Basert på teori om lagerstyring og revenue management forventer vi at
innføringen av TGTG skal ha en positiv effekt på matsvinnsreduksjon i Meny.
Empirisk analyse antyder at innføringen av Too Good To Go bidrar til en reduksjon i
matsvinn for varegruppene solgt gjennom applikasjonen. Effekten er gjeldende både for
matsvinn samlet og fordelt på varegrupper.
I tillegg til å måle matsvinnsreduksjon i økonomisk verdi har vi sett det hensiktsmessig å
studere i hvilken grad klimaavtrykket og det økonomiske svinnet reduseres i takt med
matsvinnet. Dersom vi ser TGTG i sammenheng med andre matreduksjonstiltak observerer
vi at tiltakene samlet bidrar til å redusere matsvinn, i motsetning til å kun konkurrere om
reduksjon av samme type matsvinn. Too Good To Go representerer dermed et alternativ
for reduksjon av matsvinn og økonomisk svinn for varer som er til overs på slutten av
dagen. Videre bidrar TGTG til å redusere matsvinn på varer som anses å være dyre og
klimaintensive.