Hvordan gjennomfører foretak oppkjøp? : et studie av to norske foretak
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2638838Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Vi har studert to foretak som har benyttet oppkjøp som vekststrategi. Begge foretakene har
gjennomført en rekke oppkjøp, og vi har sett hvordan de velger oppkjøpskandidat,
gjennomfører integrasjonsprosessen, og hvordan tidligere erfaring kan påvirke prosessen.
For å samle inn nødvendig og hensiktsmessigs data har vi benyttet oss av kvalitativ casedesign.
Her har vi foretatt semi-strukturete intervjuer med oppkjøpsgruppene i begge
foretakene. Det kom tydelig fram at valg av oppkjøpskandidat binder opp store deler av
foretakets administrative ressurser. Oppgaven drøfter blant annet verdien av å bruke en større
gruppe ledere, med flere godkjennende og kontrollerende ledd, før man velger
oppkjøpskandidat. Et sentralt funn fra vårt studie er at integrasjonsprosessen ikke har fått
tildelt nok ressurser til å bli gjennomført på en optimal måte. Vi har analysert hvorfor dette
skjer og konsekvensen av dette. Til slutt viser oppgaven hvordan erfaring bevares i foretaket
og hvordan de håndterer erfaringsoverføring fra tidligere oppkjøp til nye.