Gevinstrealising i RPA-prosjekter : en kvalititativ casestudie av hvordan gevinstrealisering i RPA-prosjekter kan forstås
Abstract
I denne masterutredningen belyses forskningsspørsmålet: Hvordan kan gevinstrealisering ved
RPA forstås? Begrepet RPA referer til programvare som kan brukes til å automatisere
manuelle prosesser i en organisasjon. Forskningsspørsmålet er motivert av at mange selskaper
sliter med å realisere gevinster ved investeringer i teknologi, på tross av alle potensielle
gevinster som teknologi tilskrives. RPA er intet unntak, og det er derfor interessant å
undersøke hvilke mekanismer og faktorer som påvirker gevinstarbeidet i praksis. For å
undersøke dette har vi gjennomført en eksplorerende casestudie basert på personlige
dybdeintervju med åtte personer fra fem norske bedrifter og to konsulenthus.
Vi finner at man kan besvare forskningsspørsmålet gjennom mekanismene prosjekt og
organisasjon. Prosjektets formål er av betydning siden det legger føringer på hva slags
gevinster prosjektteamet søker, og hvilke mål de anvender og måles på. Vi finner at ansatte
setter fokus på økt kvalitet, heller enn besparte kostnader ved innføringen av RPA. Ofte er
målene man søker vanskelige å dokumentere, og bedrifter erfarer at gevinstoppfølging og
dokumentasjon i etterkant av prosjekter er krevende aktiviteter. Våre funn viser at
casebedriftene blir mer profesjonelle i gevinstarbeidet ved RPA, i tråd med at de automatiserer
flere prosesser. Volum og erfaring ser dermed ut til å ha en effekt på gevinstarbeidet.
Organisasjonen er viktig fordi RPA kun skaper verdi ved å påvirke organisasjonen den
innføres i. Vi ser at god retorikk er vesentlig for å få ansatte til å akseptere teknologien. Å ha
ansatte med seg er viktig siden det er de som best vet hvor roboten kan tilføre organisasjonen
verdi. Det er i også viktig å ha kompetente ansatte. Det er de som kjenner prosessene roboten
skal anvendes i, og at de forstår teknologien er vesentlig for at man sitter igjen med en godt
automatisert prosess i etterkant. Avslutningsvis erfarer vi at de fleste bedriftene i vårt
datamateriale mangler den tekniske kompetansen som kreves for å forvalte RPA selv. Vi
konkluderer med at en moden organisasjon som gjennom erfaring forstår RPA og dets formål
er vesentlig for å lykkes med å realisere gevinster fra RPA.